پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.





وهّابیّت از منظر عقل و شرع5


وهابیت و تكفیر مسلمین
ابن تیمیه و تكفیر مسلمین و قتل آنان

خطرناكترین چیزى كه ابن تیمیه بنیانگزار فكرى وهابیت در آغاز دعوت خویش مطرح ساخت و افكار عمومى را متشنج و عقائد مردم را جریحه دار كرد، متهم ساختن مسلمان به كفر و شرك بود.
او رسماً اعلام كرد: هر كس كنار قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) یا یكى از افراد صالح بیاید و از آنان حاجت بخواهد مشرك است، پس واجب است چنین شخصى را وادار به توبه كنند، و اگر توبه نكرد، باید كشته شود.
«من یأتی إلى قبر نبیّ أو صالح، ویسأله حاجته ویستنجده... فهذا شرك صریح ، یجب أن یُستتابَ صاحبُه ، فإن تاب، وإلاّ قُتِل»(1).

محمّد بن عبد الوهّاب و تكفیر مسلمین و جهاد با آنان

محمّد بن عبد الوهّاب مجدّد ناشر افكار ابن تیمیّه مى گوید:
«وإنّ قصدهم الملائكة والأنبیاء والأولیاء یریدون شفاعتهم والتقرّب إلى اللّه بذلك، هو الذی أحلّ دماءهم وأموالهم»(2).
(همانا هدف آنان وسیله تقرّب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران، و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است).

شهادت به كفر مسلمانان، شرط ورود به آیین وهّابیّت

أحمد زینى دحلان مفتی مكّه مكرّمه مى نویسد: «كان محمّد بن عبد الوهّاب إذا اتّبعه أحد وكان قد حجّ حجّة الإسلام، یقول له: حجّ ثانیاً! فإنّ حجّتك الأولى فعلتها وأنت مشرك، فلا تقبل، ولا تسقط عنك الفرض.
وإذا أراد أحد الدخول فی دینه، یقول له بعد الشهادتین: اشهد على نفسك إنّك كنت كافراً، وعلى والدیك أنّهما ماتا كافرین، وعلى فلان وفلان، ویسمّی جماعة من أكابر العلماء الماضین أنّهم كانوا كفّاراً، فإن شهد قبله، وإلاّ قتله، وكان یصرّح بتكفیر الأمّة منذ ستّمائة سنة، ویكفّر من لا یتّبعه، ویسمّیهم المشركین، ویستحلّ دماءهم وأموالهم»(3).
اگر چنانچه كسى به مذهب وهّابیّت در مى آمد و قبلاً حج واجب انجام داده بود «محمّد بن عبد الوهّاب» به وى مى گفت: باید دوباره به زیارت خانه خدا بروى چون حج گذشته تو در حال شرك صورت گرفته است.
و به كسى كه مى خواست وارد كیش وهّابیّت بشود مى گفت: پس از شهادتین باید گواهى دهى كه در گذشته كافر بوده اى و پدر و مادر تو نیز در حال كفر از دنیا رفته اند، و همچنین باید گواهى دهى كه علماء بزرگ گذشته كافر مرده اند.
اگر چنانچه گواهى نمى داد وى را مى كشتند. آرى او بر این باور بود كه تمام مسلمانان در طول 12 قرن گذشته كافر بوده اند، و هركسى را كه از مكتب وهّابیّت پیروى نمى كرد او را مشرك دانسته و خون و مال او را مباح مى كرد.

فتوى ابن جبرین در كفر شیعه

ابن جبرین كه یكى از مفتیان بزرگ سعودى است سؤال شده كه آیا به فقراى شیعه مى شود زكات داد؟
پاسخ داده طبق نظر علماء اسلامى به كافر نمى شود زكات داد و شیعیان بدون شك به چهار دلیل كافر هستند:
1 - آنان نسبت به قرآن طعنه زده و بدگویى مى كنند و معتقد به تحریف قرآن هستند و مى گویند كه دو سوم قرآن حذف شده و هركس به قرآن طعنه زند كافر هست و منكر آیه شریفه «وإنا له لحافظون» مى باشد.
2 - به سنت پیامبر و احادیث صحیح بخارى و مسلم نیز طعنه مى زنند و به احادیثى كه در این دوكتاب آمده عمل نمى كنند چون بر این عقیده هستند كه روایات این كتاب ها از صحابه نقل شده و صحابه را كافر مى شمارند. و معتقد هستند كه پس از پیامبر گرامى همه صحابه جز على و فرزندان او وتعداد اندكى مانند سلمان و عمار همه كافر و مرتد شدند.
3 - شیعیان اهل سنت را كافر دانسته و با آنان نماز نمى خوانند و اگر پشت سر اهل سنت نماز بخوانند آن نماز را اعاده مى كنند بلكه آنان معتقد به نجاست اهل سنت هستند و اگر با یكى از اهل سنت مصافحه كنند، دست خود را آب مى كشند.
4 - شیعیان نسبت به على و فرزندان او غلوّ كرده و آنان را به صفاتى كه ویژه خداوند است توصیف مى كنند و همانند خداوند آنان را صدا مى كنند.
تا آن جا كه گفته: «من دفع إلیهم الزكاة فلیخرج بدلها حیث أعطاها من یستعین بها على الكفر ، وحرب السنّة»
اگر كسى به شیعیان زكات بدهد قبول نیست زیرا او با این كار خود به كسى كمك كرده كه كفر را تقویت مى كند و با سنت پیامبر در حال جنگ است(4).

اعلام رسمى جهاد بر ضدّ شیعة

از شیخ عبد الرحمان براك از مفتیان سعودى استفتا شده: «هل یمكن أن یكون هناك جهاد بین فئتین من المسلمین (أی: السنة مقابل الشیعة؟».

آیا امكان جهاد میان اهل سنت و شیعه وجود دارد؟

وى پاسخ داده: «... إن كان لأهل السنة دولة وقوة وأظهر الشیعة بدعهم ، وشركهم ، واعتقاداتهم ، فإن على أهل السنة أن یجاهدوهم بالقتال...(5).
اگر اهل سنت داراى دولت مقتدى باشند و شیعه برنامه شرك آمیز خود را اظهار نمایند (مانند اعتقاد به وصایت على (علیه السلام) بعد از پیامبر گرامى و مراسم عزادارى براى امام حسین (علیه السلام) و توسل به امیر المؤمنین و حسین (علیهما السلام)). در این صورت بر اهل سنت واجب است كه علیه شیعه اعلام جهاد نموده و آنان را به قتل برساند.

فتواى هیأت عالى افتاى سعودى بر كفر شیعه

هیأت عالى افتاى سعودى در پاسخ به سؤالى پیرامون شیعه نوشته است:
«إنّ كان الأمر كما ذكر السائل من أن الجماعة الذین لدیه من الجعفریة یدعون علیا والحسن والحسین وسادتهم فهم مشركون مرتدون عن الإسلام»(6).
همان گونه كه در سؤال آمده است، آنان كه «یاعلى، یاحسین» مى گویند مشرك، و از ملّت اسلام خارج مى باشند.
و این فتوى به امضاء چهار تن از اعضاى هیأت عالى سعودى به شرح ذیل رسیده است:
رئیس هیأت: عبد العزیز بن عبد اللّه بن باز.
اعضاى هیأت: عبد الرزاق عفیفى، عبد اللّه بن غَدَیان و عبد اللّه بن قعود.

فتواى زرقاوی بر جهاد بر ضد شیعه

زرقاوى رهبر وهابیون عراقى طى اطلاعیه اى كه از طریق اینترنت منتشر گردید اعلام كرد: مخالفان (شیعیان): افعی ها و دشمنان در كمین نشسته و عقرب های حیله گر هستند، ما اكنون به جنگ با دشمن كافر و جنگ دشوار با دشمن حیله گری كه لباس دوست بر تن كرده و به همدلی دعوت می كند، ولیكن شرور است و ارث اختلاف درونی را به میراث برده، می پردازیم.
یك ناظر جستجوگر درك می كند كه شیعیان خطری آشكار و حقیقی هستند. پیام تاریخ كه واقعیت نیز آن را تصدیق نموده، این امر را روشن ساخته كه تشیع، دینی جدا از اسلام است و با یهود تحت شعار اهل كتاب و مسیحیان ملاقات می كنند، شرك نمایان شیعیان تا جایی است كه قبرها را می پرستند و در اطراف قبور ائمه طواف می كنند، به حدی رسیده اند كه یاران پیامبر را كافر می دانند و به مادر مؤمنان و صالحان این امت دشنام می دهند و قرآن كریم را جعل می كنند.
و در كتب شیعیان كه تاكنون در حال انتشار است به نزول وحی برای آن گروه ادعا شده است و این یكی از تصاویر كفر و كفرشناسی است.
كسانی كه گمان می كنند شیعیان می توانند میراث تاریخی و كینه سیاه خود را فراموش كنند، در توهم به سر می برند و این همانند آن است كه این افراد، (متوهمان) از مسیحیان بخواهند صلیب كشیدن مسیح را فراموش كنند. آیا یك عاقل چنین كاری می كند؟
این قوم علاوه بر كفر خود، برای افزایش بحران حكومت و موازین نیرو در دولت، از مكر و حیله سیاسی استفاده و تلاش می كنند برای تثبیت شرایط محیطی جدید خود، با استفاده از پلاكاردهای سیاسی و سازمان های خود با هم پیمانانشان همكاری كنند.
این قوم خیانتكار در طول تاریخ، اهل تسنن را به مبارزه می طلبیده و در هنگام سقوط رژیم صدام، شعار «انتقام از تكریت تا انبار» را سر می داد كه این مسأله خود بر میزان كینه آنها نسبت به اهل تسنن دلالت می كند(7).

نتیجه شوم تكفیر و اعلام جهاد

محمد بن عبد الوهاب با اعلام جهاد علیه مسلمین به اتهام كفر و شرك و بدعت، اعراب بادیه نشین را بر انگیخت و به كمك ابن سعود لشكرى فراهم ساخت و با حمله به شهرها و روستاهاى مسلمان نشین، مردم را به خاك و خون كشید و اموال آنان را به عنوان غنائم جنگى غارت نمود(8).

1 - قتل و غارت وهابیون در منطقه نجد

الف: كشتار مسلمانان و قطع نخلها و غارت مغازه ها:

ابن بشر عثمان بن عبد اللّه، مؤرخ آل سعود در رابطه با آغاز دعوت وهابیت در منطقه نجد و كشت و كشتار مردم بى گناه به اتهام شرك مى نویسد: عبد العزیز همراه با عده اى به قصد جهاد با اهل سرزمین ثادق حركت كرد، و آنان را به محاصره در آورد و بخشى از نخلستان هاى آنان را قطع كرد و تعدادى هم از مردان آنان را به قتل رساند(9).
سپس عبد العزیز به قصد جهاد به سمت خُرج حركت كرد و در منطقه «دُلَم» هشت نفر از مردان را به قتل رساند و مغازه ها را كه مملو از اموال بود، غارت نمود و آنگاه به سرزمین «نَعْجان» و «ثَرْمَدا» و «دُلَم» و «خُرْج» رفت و عدّه اى را كشت و شتران بسیارى به غنیمت گرفت.

ب: به آتش كشیدن محصولات زراعى:

تا آن جا كه مى گوید: عبد العزیز به قصد جهاد وارد منفوحه شد و محصولات زراعى آنان به آتش كشید و بخش عظیمى از جواهرات و گوسفند و شتران را به غنیمت گرفت و تعدا ده نفر را نیز به قتل رساند(10).

ج: باعث سقط زنان حامله:

لشكر عبد العزیز شبانگاه وارد منطقه حَرْمه شدند و پس از طلوع فجر به دستور عبد اللّه پسر عبد العزیز تیر اندازان بصورت دسته جمعى به طرف شهر تیراندازى و صداى مهیب تیرها شهر را به لرزه درآورد به گونه اى كه بعضى از زنان حامله، سقط كردند و مردم به وحشت افتاده و شهر به محاصره در آمد و مردم نه توان مقاومت و نه امكان فرار از شهر را داشتند(11).

د: كشته شدن مردم ریاض در اثر گرسنگى و تشنگى:

ابن بشر در رابطه با حمله وهابیت به ریاض مى نویسد:
«ففرّ أهل الریاض فی ساقته الرجال والنساء والأطفال لا یلوی أحد على أحد ، هربوا على وجوههم إلى البریة فی السهباء قاصدین الخروج وذلك فی فصل الصیف ، فهلك منهم خلق كثیر جوعا وعطشاً».
اهل ریاض با شنیدن حمله لشكر وهابیت ازترس و وحشت، همه مردان وزنان و كودكان پا به فرار گذاشتند، از آنجایى كه این حمله در فصل تابستان بود، جمعیت زیادى در اثر گرسنگى و تشنگى جان سپردند.

هـ: كشتار فراریان:

وقتى عبد العزیز وارد ریاض شد دید در شهر جز اندكى كسى نمانده و و فراریان را دنبال كرد و عدّه اى را كشت و اموالى را كه با خود داشتند به غنیمت گرفت.
و آن گاه در شهر ریاض تمام اموال مردم و خانه ها و نخلستانهاى آنان را به تصرف در آوردند.
«فلمّا دخل عبد العزیز الریاض وجدها خالیة من أهلها إلاّ قلیلاً فساروا فی أثرهم یقتلون ویغنمون. ثمّ إنّ عبد العزیز جعل فی البیوت ضبّاطاً یحفظون ما فیها . وحاز جمیع ما فی البلد من الأموال والسلاح والطعام والأمتاع وغیر ذلك وملك بیوتها ونخیلها إلا قلیلاً» (12).

چند سؤال ؟

این كشت و كشتار مردم بى دفاع نمونه اى از جنایات وهابیت بود كه توسط یك مورخ سعودى بیان گردید و اینك چند سؤال از طرفداران وهابیت مطرح است.
بر فرض این كه ساكنان این مناطق كه مورد حمله و هجوم وهابیون قرار گرفت همگى مشرك بودند، آیا رهبران وهابى قبل از حمله و قتل و غارت، آنان را به طرف اسلام و ایمان دعوت كردند و آنان نپذیرفتند و به دنبال آن، حمله و قتل و غارت را آغاز كردند و یا بدون هیچ اطلاعى، شبانگاه مردم بى دفاع را به رگبار گلوله بستند و زنان حامله از ترس جنین خود را سقط كردند.
آیا دعوت رسول اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) از مشركان این چنین بود؟
آیا آتش زدن مزارع، نابودى نخلستانها و به دنبال كردن فراریان كه در میان آنان زنان و كودكان بود با كدامیك از موازین اسلام مطابقت دارد؟
آیا رسول اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) یك مورد این چنین برخوردى با مشركان و حتى یهودیان داشته اند؟
مگر پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) پس از فتح مكه كه برخى شعار مى دادند «الیوم یوم الملحمة» امروز، روز انتقام است، نفرمود؟ «الیوم یوم المرحمة»(13) امروز، روز نمایش رحمت ورأفت اسلامى است،
و نسبت به كسانى هشت سال تمام با حضرت جنگیده بودند با جمله: «اذهبوا فأنتم الطلقاء»(14)، همه را از هرگونه انتقام و مجازات معاف نداشت؟
آیا به آتش كشیدن مزارع و قتل زنان و كودكان فرارى از نظر عرف مردم و قوانین بین المللى قابل توجیه است؟(15)

2 - كشتار بى رحمانه شیعیان در كربلا

كشتار وهّابیان در عتبات عالیات به راستى صفحه تاریخ را سیاه كرده و لكّه ننگ همیشگى بر پیشانى وهّابیان زده است.
«صلاح الدین مختار» كه خود وهّابى است مى نویسد: در سال 1216 امیر سعود با لشگر انبوهى از مردم نجد و عشایر جنوب و حجاز و دیگر نقاط، به قصد عراق حركت كرد، در ماه ذى قعده به كربلا رسید و تمام برج و باروى شهر را خراب كرد، و بیشتر مردم را كه در كوچه و بازار بودند به قتل رساند، نزدیك ظهر با اموال و غنایم فراوان از شهر خارج شد. آنگاه خمس اموال غارت شده را خود سعود برداشت و بقیّه را به نسبت هر پیاده یك سهم و هر سواره دو سهم بین لشگریان تقسیم نمود(16).
شیخ عثمان نجدى از مورّخان وهّابى مى نویسد: وهّابیان به صورت غافلگیرانه وارد كربلا شدند و بسیارى از اهل آنجا را در كوچه و بازار و خانه ها كشتند، روى قبر حسین(علیه السلام) را خراب كردند، و آنچه در داخل قبّه بود به چپاول بردند، و هرچه در شهر از اموال، اسلحه، لباس، فرش، طلا، وقرآنهاى نفیس یافتند ربودند، نزدیك ظهر از شهر خارج شدند در حالى كه قریب به دو هزار نفر از اهالى كربلا را كشته بودند(17).
برخى مى نویسند كه وهّابیان در یك شب، بیست هزار نفر را به قتل رساندند(18).
میرزا ابو طالب اصفهانى در سفرنامه خود مى نویسد: هنگام برگشت از لندن و عبور از كربلا و نجف دیدم كه قریب بیست و پنج هزار نفر وهّابى وارد كربلا شدند وصداى «اقتلوا المشركین واذبحوا الكافرین» (مشركان را بكشید و كافران را ذبح كنید)، سر مى دادند، بیش از پنج هزار نفر را كشتند و زخمیها حساب نداشت، صحن مقدس امام حسین (علیه السلام)از لاشه مقتولین پر، و خون از بدنهاى سر بریده شده روان بود.
بعد از یازده ماه مجدّداً به كربلا رفتم دیدم كه مردم آن حادثه دلخراش را نقل و گریه مى كنند به طورى كه از شنیدن آن، موها بر اندام راست مى شد(19).
وهّابیان بعد از كشتار بى رحمانه اهل كربلا و هتك حرمت حرم حسینى (علیه السلام)با همان لشگر راهى نجف اشرف شدند، ولى مردم نجف بخاطر آگاهى از جریان قتل و غارت كربلا و آمادگى دفاعى به مقابله برخواستند و حتى زنها از منزلها بیرون آمده و مردان خود را تشجیع و تحریك به دفاع مى كردند تا اسیر قتل و چپاول وهّابیان نشوند.
و در سال 1215 نیز گروهى براى انهدام مرقد مطهر حضرت امیر (علیه السلام)عازم نجف اشرف شدند كه در مسیر با عدّه اى از اعراب در گیر شده و شكست خوردند(20).
در مدّت نزدیك به ده سال چندین بار حملات شدیدى به شهر كربلا و نجف انجام دادند(21).



طبقه بندی: دین شناسی،
برچسب ها:وهابیت، عقاید، تاریخ،

[ سه شنبه 18 تیر 1392 ] [ 07:02 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات