پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.






چرا دختران زودتر از پسران مکلف می‌شوند؟

 

"حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی"
توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا ‏تقریباً شش سال قبل از این كه مرد، مكلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است.
*توفیق زن بیش از مرد است
توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا ‏تقریباً شش سال قبل از این كه مرد، مكلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است. زن ‏همین كه از نُه سالگى گذشت و وارد دهمین سال زندگى‎ ‎شد، خدا او را به حضور مى‏پذیرد و با او ‏سخن مى‏گوید و روزه را بر او واجب مى‏كند، مناجات‌هاى او را به عنوان دستور مستحب شرعى ‏گوش مى‏دهد. آن هنگام كه مرد به عنوان یك نوجوان در حال بازى کودکانه است، زن مشغول راز و نیاز ‏و نماز است. شش سال زمینه‏سازى كردن، از دوران نوجوانى او را به حضور پذیرفتن، نماز را كه ‏عمود دین است بر او واجب كردن، روزه را كه سپر دین است و حج را كه وفد الى‏اللَّه است و ‏مهمانان در آن سفر به ضیافتگاه خداوند مى‏روند، بر زن واجب كردن، اینها همه نشانه آن است كه ‏زن براى دریافت فضائل، شایسته‏تر از مرد است. و اگر این منطق درست تبیین و اجرا گردد، نتیجتاً ‏معلوم خواهد شد كه زن بالاتر از مرد و لااقل همتاى مرد است.
*یک دستورالعمل
‎ ‎زن گرچه ممكن است در طى دوران عادت از برخى از عبادت محروم باشد اما تمامى آن‏ها ‏جبران‏پذیر است، زیرا قضاى روزه‏ها را به جا مى‏آورد و براى نماز اگر وضو بگیرد و در مصلّاى خود رو به ‏قبله بنشیند، و به مقدار نماز، ذكر بگوید ثواب نماز را مى‏برد. همان گونه كه اگر مسافرى پس از ‏خواندن دو ركعت واجب، سى یا چهل بار تسبیحات اربعه را تكرار كند، جبران آن دو ركعت ساقط ‏شده را خواهد كرد.
پس این گونه از فضائل جبران‏پذیر است.‏ ‎ ‎عمده آن است كه مرد وقتى پانزده سالگى را تمام نمود و وارد شانزدهمین سال زندگى شد، ‏شایستگى خطاب الهى را كسب مى‏نماید و قبل از آن چنین لیاقتى ندارد، زیرا بلوغ، زمینه تشرف به ‏مقام عبودیت است‎.‎ ‎‎
*جشن تکلیف
درباره یكى از علماى شیعه، ابن طاووس - رضوان اللَّه علیه - نقل شده است كه روز بلوغش ‏را جشن گرفت، او وقتى از پانزده سالگى وارد شانزدهمین سال زندگى شد دوستان و آشنایان خود ‏را به شكرانه این كه من نَمُردم و سنّ من به حدّى رسید كه خداى سبحان با من سخن گفت و از ‏من تكلیف طلب كرد، جشن گرفت چون انسان‎ ‎تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تكلیفى خدا نیست، و به ‏هنگام بلوغ لیاقت مى‏یابد كه مورد خطاب خداى سبحان واقع شود. - اما این که آیا این جشن، در اسلام ‏مشروعیت دارد و جزو سنن هست یا نه؟ مسأله‏اى جداگانه است، كسى به قصد ورودِ سنّت اقدام ‏به برگزارى این مراسم نمى‏كند، بلكه این جشن را به شكرانه یك نعمت برگزار مى‏نماید. و شاید ‏مرحوم سید ابن طاووس، زیر پوشش اطلاقات اولیه كه هر نعمتى به شما رسیده است حق‏شناس و ‏شاكر باشید، این چنین عملى را انجام داده است‎- .‎ ‎ ‎بر این اساس، بلوغ یك شرافت است. آنها كه اهل عرفان هستند، مى‏گویند ما مشرَّف شدیم نه ‏مكلّف، چون زحمت و مشقتى در كار نیست، بلكه شرف در كار است. لذا در مناجات‏الذاكرین امام ‏سجاد (ع) مى‏خوانیم «یا من ذكره شرف» اى خدایى كه نام تو مایه ‏شرافت است.‏ ‎ ‎اگر كسى به جایى برسد كه ذكر خدا گوید و در سایه این ذكر، به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او ‏باشد، شرافتى نصیب او گردیده است، و این است که زن شش سال قبل از مرد به این شرافت مى‏رسد.
اگر ‏چنانچه به این نكته دقت شود، قبل از این كه مرد به راه بیفتد و در صراط مستقیم گام بردارد، زن ‏بخش زیادى از این راه را طى كرده است. بنابراین هم آن محرومیت‏هایى كه زن در دوران عادت دارد ‏قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزایایى كه مرد محروم است برخوردار ‏مى‏شود.‏
*دلایل جبران محرومیت از عبادات
‎ ‎در پایان عمر نیز براى زنان غیر سادات پس از سن پنجاه سالگى سخن از ایام محرومیت نیست ‏و در این مدت محرومیت نیز اولاً، ایام عادت محدود وچند روز بیشتر نیست. ثانیاً، آنها كه باردارند و ‏توفیق حمل امانت را دارند نیز محرومیت از عبادت شامل آنها نمى‏شود، چون غالباً عادت با حمل ‏جمع نمى‏شود. ثالثاً، مدت شش سالى كه زن قبل از بلوغ مرد، بالغ مى‏شود، همه نقص‏ها را ‏ترمیم مى‏كند. بنابراین اگر نقصانى در ایمان باشد، علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل ‏جبران است، بلكه اگر زن به این فكر بیفتد كه دوران شش ساله را مغتنم شمارد، عظمتى فزونتر نیز ‏خواهد یافت.‏ ‎ ‎از آنچه گفته شد روشن مى‏شود سِرّ بیان حضرت امیر - سلام‏اللَّه علیه - در نهج‏البلاغه كه در ‏وصف زن خطاب به امام مجتبى علیه السلام مى‏فرماید‎:‎ ‎ »‎فاِنّ المرأة ریحانة ولیست بقهرمانة»(1).‏ ‎ ‎یعنى این كه زن ریحان است، باید او را زودتر از مرد، تحت تربیت و تكلیف قرار داد، در غیر این ‏صورت ضایع مى‏شود. روایتى دیگر نیز از حضرت صادق - سلام‏اللَّه علیه - نقل شده است كه ‏مى‏فرماید:‏ ‎ »‎من اتّخذ امرأة فلیكرمها فانّما امرأة أحدكم لعبة فمن اتّخذها فلا یضیّعها»(2).‏ ‎ ‎مراد از لعب در روایت، بازیچه و اسباب‏بازى نیست، بلكه یعنى، زن ریحانه است، این ریحانه را ‏ضایع نكنید. اسلام به اولیاى مدرسه و منزل دستور مى‏دهد كه به دخترها بیش از پسرها رسیدگى ‏كنید. اگر تكلیف بر دختر، شش سال قبل از پسر شروع مى‏شود بنابراین اولیاى منزل و مدرسه ‏مسؤولیتشان نسبت به دخترها بیش از پسرهاست‎ ‎ ‎روى این تحلیل، معلوم مى‏شود زن براى نماز و راز و نیاز، زودتر از مرد آمادگى پیدا مى‏كند و اگر‎ ‎احیاناً راه‌هاى عاطفى، زمینه‏هاى انحراف را پیش روى زن قرار دهد، تكالیف عبادى آن راه‌ها را تعدیل ‏مى‏كند تا مبادا به انحراف برود‎.‎
منابع:
‏(1) نهج البلاغه، نامه 31.‏
‏(2) بحارالانوار، ج103، ص224.‏ ‏(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 379 ـ 382.)‏
حوزه




طبقه بندی: اسلام دین زیباییها، پرسش و پاسخ،

[ چهارشنبه 18 تیر 1393 ] [ 08:47 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات