پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.








آیا جن ها واقعا وجود دارند؟
ری از نظر قرآن، جن واقعاً وجود دارد. «جن» موجودى است ناپیدا كه مشخصات زیادى در قرآن براى او ذكر شده، از جمله اینكه:

1- موجودى است كه از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفریده شده است،(1)

2- داراى علم و ادراك و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است(2)

3- داراى تكلیف و مسئولیت است(3)

4- گروهى از آن‌ها مؤمن صالح و گروهى كافرند(4)

5- آن‌ها داراى حشر و نشر و معادند(5)

6- آن‌ها قدرت نفوذ در آسمان‌ها و خبرگیرى و استراق سمع داشتند، و بعداً ممنوع شدند (6)

7- آن‌ها با بعضى انسان‌ها ارتباط برقرار مى‏كردند و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى داشتند به اغواى انسان‌ها مى‏پرداختند(7)

8- در میان آن‌ها افرادى یافت مى‏شوند كه از قدرت زیادى برخوردارند، همان‌گونه كه در میان انسان‌ها نیز چنین است(8)

9- آن‌ها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نیاز انسان دارند(9)

10- خلقت آن‌ها در روى زمین قبل از خلقت انسان‌ها بوده است (10)

و ویژگی‌های دیگر.



برتری انسان بر جن

بعلاوه از آیات قرآن به خوبى استفاده مى‏شود كه بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آن‌ها را «از ما بهتران» مى‏دانند، انسان نوعى است برتر از آن‌ها، به دلیل اینكه تمام پیامبران الهى از انسان‌ها برگزیده شدند، و آن‌ها به پیامبر اسلام كه از نوع بشر بود ایمان آوردند، و از او تبعیت كردند، و اصولاً واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان كه بنا به تصریح قرآن آن روز از (بزرگان) طایفه جن بود (كهف- 50) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن مى‏باشد.



خرافاتی درباره جن

تا اینجا سخن از مطالبى بود كه از قرآن مجید در باره این موجود ناپیدا استفاده مى‏شود كه خالى از هر گونه خرافه و مسائل غیر علمى است، ولى مى‏دانیم مردم عوام و ناآگاه خرافات زیادى در باره این موجود ساخته‏اند كه با عقل و منطق جور نمى‏آید، و به همین جهت یك چهره خرافى و غیر منطقى به این موجود داده كه وقتى كلمه جن گفته مى‏شود مشتى خرافات نیز با آن تداعى مى‏شود از جمله اینكه آن‌ها را با اشكال غریب و عجیب و وحشتناك، و موجوداتى دم دار و سم دار!، موذى و پر آزار، كینه‏توز و بد رفتار كه ممكن است از ریختن یك ظرف آب داغ در یك نقطه خالى، خانه‏هایى را به آتش كشند! و موهومات دیگرى از این قبیل.

در حالى كه اگر موضوع وجود جن از این خرافات پیراسته شود، اصل مطلب کاملاً قابل قبول است، چرا كه هیچ دلیلى بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما مى‏بینیم، نداریم، بلكه علماء و دانشمندان علوم طبیعى مى‏گویند: موجوداتى را كه انسان با حواس خود مى‏تواند درك كند، در برابر موجوداتى كه با حواس قابل درك نیستند ناچیز است.

تا این اواخر كه موجودات زنده ذره بینى كشف نشده بود، كسى باور نمى‏كرد كه در یك قطره آب، یا یك قطره خون، هزاران هزار موجود زنده باشد كه انسان قدرت دید آن‌ها را نداشته باشد.

و نیز دانشمندان مى‏گویند: چشم ما رنگ‌های محدودى را مى‏بیند، و گوش ما امواج صوتى محدودى را مى‏شنود، رنگ‌ها و صداهایى كه با چشم و گوش ما قابل درك نیست بسیار بیش از آن است كه قابل درك است.

وقتى وضع جهان، چنین باشد چه جاى تعجب كه انواع موجودات زنده‏اى در این عالم وجود داشته باشند كه ما نتوانیم با حواس خود آن‌ها را درك كنیم، و وقتى فجر صادقى مانند پیامبر اسلام ص از آن خبر دهد چرا نپذیریم؟

به هر حال از یك سو قرآن كلام ناطق صادق، خبر از وجود جن با ویژگی‌هایی كه در بالا ذكر شد داده است، و از سوى دیگر هیچ دلیل عقلى بر نفى آن وجود ندارد، بنا بر این باید آن را پذیرفت، و از توجیهات غلط و ناروا باید بر حذر بود همان‌گونه كه از خرافات عوام در این قسمت باید اجتناب كرد.



معنای دیگر جن در برخی از روایات

این نكته نیز قابل توجه است كه جن گاهى بر یك مفهوم وسیع‌تر اطلاق مى‏شود كه انواع موجودات ناپیدا را شامل مى‏گردد، اعم از آن‌ها كه داراى عقل و دركند و آن‌ها كه عقل و درك ندارند، و حتى گروهى از حیواناتى كه با چشم دیده مى‏شوند و معمولاً در لانه‏ها پنهانند، نیز در این معنى وسیع وارد است.

شاهد این سخن روایتى است كه از پیامبر (ص) نقل شده است كه فرمود:

«خداوند جن را پنج صنف آفریده است: صنفى مانند باد در هوا (ناپیدا هستند) و صنفى به صورت مارها، و صنفى به صورت عقرب‌ها، و صنفى حشرات زمین‏اند، و صنفى از آن‌ها مانند انسانند كه بر آن‌ها حساب و عقاب است» (11)

با توجه به این روایت و مفهوم گسترده آن، بسیارى از مشكلاتى كه در روایات و داستان‌ها در مورد جن گفته مى‏شود، حل خواهد شد.

مثلاً در بعضى از روایات از امیر مؤمنان على(ع) مى‏خوانیم كه فرمود:

«از قسمت شكسته ظرف و طرف دستگیره آن آب نخورید زیرا شیطان، روى دستگیره، و قسمت شكسته مى‏نشیند» (12)

با توجه به اینكه «شیطان» از «جن» است، و با توجه به اینكه جاى شكسته ظرف، و همچنین دسته آن محل اجتماع انواع میکرب‌ها است، بعید به نظر نمى‏رسد كه «جن و شیطان» به «مفهوم عام» این‌گونه موجودات را نیز شامل شود هر چند معنى خاصى دارد كه به موجودى است كه داراى فهم و شعور و مسئولیت و تكلیف است. (13)





-------------------------------------------------------------------------

(1) «وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ» سوره الرحمن آیه 15

(2) رک به: آیات مختلف سوره جن

(3) رک به: آیات سوره جن و سوره الرحمن

(4) «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ» سوره جن آیه 11

(5) «أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» سوره جن آیه 15

(6) «وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً» سوره جن آیه 9

(7) «وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً» سوره جن آیه 6

(8) «قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ» سوره نمل آیه 39

(9) سوره سبأ آیات 12- 13

(10) وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ سوره حجر آیه 27

(11) «سفینة البحار» ج 1 ص 186 (ماده جن)

(12) كتاب «كافى» ج 6 ص 385، كتاب الاشربة، باب الاوانى، حدیث 5

(13) برگرفته از : تفسیر نمونه، ج‏25، ص 156



طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها:جن، وجود جن، آیا جن ها واقعا وجود دارند،

[ شنبه 21 تیر 1393 ] [ 07:41 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات