پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


پرسش :
شبهه: حدیث ثقلین در بین شیعیان فقط جنبه شهرت پیدا كرده و مشهور شده است و از جهت علم رجال و درایه اعتباری ندارد!

پاسخ :
بررسی سند حدیث از دیدگاه علم رجال:
حدیث ثقلین در بین علما شیعه و سنی جزء، احادیث متواتر می‌باشد. با این‌كه در میان اهل سنّت كه در اثبات امامت صرفاً به حدیث صحیح اكتفا می‌كنند، گرچه متواتر نیز نباشد.[1] دانشمندان و علما علم رجال مانند: شیخ حر عاملی در كتاب شریف وسائل‌ الشیعه می‌گوید: «حدیث ثقلین بین عامه و خاصه متواتر و از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ روایت شده است.[2]» مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز می‌گوید: «حدیث معروف، بین فریقین اجماعی می‌باشد و سی‌چهار هزار صحابه و اكبر اهل سنّت آن را از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ روایت كرده‌اند و مشاهیر محدثان آنها در كتابهایشان مثل صحاح،‌ سنن و... با اسانید صحیح، آن را نقل كرده‌اند»[3] حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) نیز درباره حدیث مذكور می‌گوید: ‌«ذكر این نكته لازم است كه حدیث ثقلین، متواتر بین جمیع مسلمین است و كتب اهل سنّت از صحاح ششگانه تا كتب دیگر آنان با الفاظ مختلفه و موارد مكرره از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به طور متواتر نقل شده است و این حدیث شریف بر جمیع بشر به ویژه مسلمانان مذاهب مختلف قاطع است.»[4] حدیث ثقلین به طور بسیار گسترده و در منابع معروف و دست اول شیعه و سنی نقل شده و پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ حدیث مذكور را در موارد مختلف بیان فرموده است. در این‌جا به قسمتی از راویان حدیث و كتب معروف اسلامی كه حدیث ثقلین در آن‌ها آمده اشاره می‌شود.
1. در صحیح مسلم كه از معروف‌ترین منابع اهل سنّت می‌باشد و جزء صحاح ششگانه به حساب می‌آید از زیدبن ارقم نقل می‌كند كه گفت: «رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ در میان ما بر‌خاست و خطبه خواند، در محلی كه آبی بود كه خم نامیده می‌شد (غدیر‌‌خم) و در میان مكه و مدینه قرار داشت. پس حمد خدا را به‌جا آورد و بر او ثنا گفت و موعظه كرد... سپس فرمود: امّا بعد ای مردم من بشری هستم و نزدیك است فرستاده پروردگارم بیاید و دعوت او را اجابت كنم و من در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار می‌گذارم، نخست كتاب خدا كه در آن هدایت و نور است، پس كتاب خدا را بگیرید، و به آن تمسك جویید... و اهل بیتم را به شما توصیه می‌كنم كه خدا را درباره اهل بیتم فراموش نكنید...[5]
2. در كتاب سنن ترمذی (صحیح ترمذی) در بحث مناقب اهل بیت ـ علیهم‌السّلام ـ از قول جابربن عبدالله می‌گوید: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ را هنگام حج روز عرفه دیدم كه بر شتر مخصوص خود سوار بود و خطبه خواند، شنیدم كه می‌فرمود: یا ایها الناس انی قدر تركت فیكم ما ان اخذ‌تم به لن تضلوا، كتاب الله و عترتی اهلبیتی...»[6]
3. در كتاب سنن دارمی كه از كتب بسیار معروف اهل سنّت است، روایتی، شبیه روایت زیدبن ارقم از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده است و با تصریح به نام ثقلین و نام «كتاب الله و اهل بیت» به پایان می‌رسد.[7]
4. در مسند احمد كه از ائمه چهارگانه معروف اهل سنت است در حدیثی از زیدبن ثابت آمده كه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «انی تارك فیكم خلقتین: كتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض او مابین السماء الی الارض و عترتی اهلبیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض...،[8]من دو خلیفه (جانشین) در میان شما از خود به یادگار می‌گذارم، كتاب خدا كه ریسمانی كشیده شده میان آسمان و زمین و عترتم و اهل بیتم، این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند.»
5. احمد بن شعیب «نسایی» كه از بزرگان اهل سنّت به حساب می‌آید و كتابش در زمره صحاح ششگانه معروف است در كتاب خصائص از زیدبن ارقم نقل می‌كند كه: هنگامی كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از حجه الوداع باز‌می‌گشت و به غدیر‌خم وارد شد... فرمود: «كانی دعیت فاجبت و انی تارك فیكم الثقلین احد هما اكبر من الاخر، كتاب الله و عترتی فانظروا كیف تخلفونی فیهما فانهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض...،[9] گویی من (از سوی خدا) دعوت شده‌ام و اجابت كرده‌ام و من دو چیز گرانمایه را در میان شما به یادگار می‌گذارم یكی از دیگری بزرگتر است، كتاب خدا و عترت و اهل بیتم، پس بنگرید چگونه بعد از من با آنها رفتار خواهید كرد، چرا كه آنها از هم جدا نمی‌شوند تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند...» حدیث ثقلین در منابع و كتب معتبر علما و دانشمندان شیعه نیز به تواتر رسیده، و هیچ تردیدی در آن نیست.[10] حدیث ثقلین از نظر علم رجال و درایه نیز متواتر و دارای سندی محكم و در سلسله راویان آن افرادی ثقه وجود دارند. به برخی از سلسله سند روایت مذكور اشاره می‌شود.
1. حدثنا محمد بن الحسین بن جعفر بن بشیر عن ذریع بن یزید عن ابی عبدالله ـ علیه‌السلام ـ، قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ انی قد تركت فیكم الثقلین كتاب الله و اهل بیتی...»[11] شیخ طوسی (ره) درباره محمد بن الحسین می‌گوید: او ثقه است»[12] نجاشی درباره محمد بن الحسین می‌گوید: او از اصحاب گرانقدر ما است كه روایات زیادی نقل كرده و ثقه است.[13] همچنین شیخ طوسی (ره) و نجاشی (ره) درباره جعفربن بشیر نیز می‌گویند كه او ثقه بوده است.[14] ذریع بن یزید المحاربی نیز از دیدگاه صاحب «الفهرست» و «الرجال» ثقه می‌باشد.[15] حدثنا محمد بن عیسی و یعقوب بن یزید و غیر هما من ابن المحبوب عن ابن السحاق بن غالب عن ابی عبدالله قال مضی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ الخ»[16] محمد بن عیسی بن عبید در رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی (ره) ثقه حساب آمده است. همچنین یعقوب بن یزید الانباری و ابن محبوب و اسحاق بن غالب نیز از افراد ثقه می‌باشند.[17] و...[18]
بنابراین، حدیث ثقلین در صدها كتب عامه (اهل سنت) و خاصه (شیعه) با اسناد و به طرق گوناگون و معتبر نقل شده است كه در میان روایات اسلامی از نظر اعتبار و سند كم نظیر است و جای هیچ شكی نیست. از طرفی تأیید و تكرار و سفارش فراوان پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نشان از اهمیت زیاد تمسك به این دو چیز گرانمایه است و حكایت از راز نهفته بسیار بزرگ دارد. برخی از اسرار و نكات در حدیث مذكور عبارتند از:
1. قرآن و اهل ـ علیهم السّلام ـ بیت همیشه همراه همدیگرند و طالبان حقایق قرآنی باید دست به دامن اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ شوند.
2. پیروی از اهل بیت ـ علیهم‌السّلام ـ نیز مانند پیروی از قرآن واجب است.
3. حدیث مذكور حكایت از عصمت اهل بیت ـ علیهم‌السّلام ـ دارد و تمسك به قرآن به همراه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ انسان را از گمراهی باز می‌دارد.
4. جدا نبودن قرآن و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ تا روز قیامت و كنار حوض كوثر ادامه دارد و در طول تاریخ همواره اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ پیشوای معصوم برای انسانها هستند و باید نسبت به آن معرفت و آگاهی پیدا كرد.
5. از حدیث مذكور برمی‌آید كه جدا شدن و پیشی گرفتن از اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ مایه گمراهی است.
6. اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ از همه افضل و اعلم و برترند.
و...[19]
پی نوشتها:
[1] . سید شریف الدین حر عاملی، المراجعات، (چاپ قاهره، مصر)، ص12.
[2] . عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، (انتشارات مؤسسه آل البیت، قم) ج27، ص33.
[3] . مرحوم طباطبایی بروجردی، حسین، جامع الاحادیث الفقهیه للشیعه الامامیه ، (چاپ قم)، ج1، ص20.
[4] . حضرت امام خمینی (ره) وصیت نامه سیاسی الهی، انتشارات سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، ص1.
[5] . الامام مسلم، صحیح مسلم، (بیروت دارحیاء التراث العربی) ج4، ص1873.
[6] . الترمذی، صحیح ترمذی، (بیروت دارالفكر) ج5، ص662، باب مناقب اهل بیت النبی، حدیث 3786.
[7] . سنن دارمی، (نشر دارالكفر، بیروت) ج2، ص432.
[8] . احمد بن حنین، مسند امام احمد، (بیروت، دارالصادر) ج5، ص182.
[9] .احمد بن شعیب، خصائص نسایی، (التقدم مصر) ص20.
[10] . برای آگاهی بیشتر ر.ك: شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، (قم مؤسسه آل البیت) ج27، ص33. علامه مجلسی، بحارالانوار، (بیروت، مؤسسه الوفاء بیروت) ج2، ص99، 103، 225، 285، و... یا علی بن ابراهیمی قمی، تفسیر قمی،‌(قم، موسسه دارلكتاب) ج1، ص173، شیخ صدوق، كمال الدین، (قم دارالكتاب الاسلامیه) ج1، ص64، 234، و... .
[11] . شیخ قمیین ابوجعفر محمد بن الحسن فروح (الصنار) بصائر الدرجات، (تهران، شركت چاپ، حق416).
[12] . ابی جعفر محمد بن الحسن الطوسی، الفراست (انتشارات شریف رضی) ص140، ردیف597.
[13] . البوالعباس احمدبن علی بن العباس النجاشی، الرجل، (چاپ بمبئی) ص236،237.
[14] . همان.
[15] . همان.
[16] همان.
[17] . همان.
[18] . ر.ك: شیخ صدوق: كمال الدین، (تهران، مكتبه الصدوق)، ج1، 2ص369.
[19] . ر.ك، ناصر مكارم شیرازی و همكاران پیام قرآن (تهران دارالكتب الاسلامیه) ج9، ص75، 76.
eporsesh.com




طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها:اعتبار حدیث ثقلین، حدیث، ثقلین،

[ شنبه 20 دی 1393 ] [ 09:25 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic