پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

undefined

 

معنای خاتم النبیین چیست؟

 خاتم النبیین در قرآن به چه معنا است (بهائیت ادعا دارند كه به معنای نگین انگشتر می باشد.) لطفاً توضیح دهید.


پاسخ:
یكی از ضروریات دین اسلام این است كه سلسله پیامبران ـ علیهم السلام ـ با پیغمبر اسلام ختم شده و بعد از آن حضرت، هیچ پیامبری نیامده و نخواهد آمد و باید هر مسلمانی به آن معتقد باشد و از این روی، مانند سایر ضروریات دین نیاز به استدلال ندارد. در عین حال می توان این مطلب را هم از قرآن و هم از روایات متواتر استفاده كرد.
قرآن می فرماید: «ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبییّن.»[1] محمد پدر هیچیك از شما نیست، بلكه وی رسول خدا و خاتم پیامبران است.»
برخی افراد ناآگاه گفته اند كه این آیه دلالت بر خاتمیت پیامبر ندارد، چون واژه خاتم به معنی انگشتری نیز آمده است و شاید در این آیه نیز همین معنی (انگشتری) منظور باشد. پاسخ این است كه خاتم به معنای وسیله ختم كردن و پایان دادن است.[2] و انگشتری هم از این جهت خاتم نامیده شده كه بوسیله آن، نامه و مانند آن را ختم و مهر می كرده اند. در عصر نزول اسلام، مهر افراد، نگین انگشتر آنان بوده كه با آن نامه ها را مهر می كردند به نشانه اینكه پیام به پایان رسیده است. با توجه به این نكته، مفاد آیه فوق این است كه با آمدن پیامبر اسلام، طومار نبوت و پیامبری مهر پایان خورده و پرونده نبوت بسته شده است.[3]
آیه فوق گرچه برای اثبات این مطلب كافی است ولی دلایل خاتمیت پیامبر اسلام منحصر به آن نمی باشد. چه اینكه هم آیات دیگری در قرآن مجید به این معنی اشاره می كند و هم روایات فراوانی در این باره وارد شده است.
از جمله در سوره انعام آمده است: «این قرآن بر من وحی شده تا شما و تمام كسانی را كه این قرآن به آنها می رسد انذار كنیم.»[4] وسعت مفهوم تعبیر (تمام كسانی كه این سخن به آنها می رسد) رسالت جهانی قرآن و پیامبر اسلام را از یكسو و مساله خاتمیت را از سوی دیگر روشن می سازد.
در سوره فرقان آمده است: «جاوید و پربركت است خداوندی كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا تمام جهانیان را انذار كند»[5] و همچنین در سوره اعراف فرموده است: «بگو ای مردم من فرستاده خدا به همه شما هستم.»[6]
و همینطور در سوره توبه فرموده است: «ما تو را جز برای عموم مردم به عنوان بشارت و انذار نفرستاده ایم.»[7]
موضوع خاتمیت پیامبر اسلام در صدها روایت مورد تصریح و تاكید قرار گرفته كه از جمله آنها حدیث منزلت است كه شیعه و سنی به تواتر، آنرا از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل كرده اند. بطوریكه جای هیچگونه شك و شبهه ای در صدور مضمون آن، باقی نمی ماند. و آن اینست:
هنگامی كه پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای جنگ تبوك از مدینه حركت می كرد، امیر مومنان علی -علیه السّلام- را برای رسیدگی به كارهای مسلمانان بجای خود گماشت. آن حضرت از اینكه از فیض شركت در این جهاد محروم می شد، اندوهگین گردید و اشك از چشمانشان جاری شد. پیامبر به آن حضرت فرمود: آیا راضی نیستی كه نسبت به من همانند هارون نسبت به موسی باشی؟ و بلا فاصله این جمله را اضافه كرد: «با این تفاوت كه بعد از من پیامبری نیست.»[8]
در روایت دیگری از پیامبر اكرم نقل شده كه فرمود: «ای مردم بعد از من نبی نیست و بعد از شما امت دیگر نخواهد آمد.»[9] و از سوی دیگر حكمت تعدد پیامبران و پی در پی آمدن آنان این است كه از سویی در زمان های پیشین تبلیغ رسالت الهی در همة اقطار زمین و در میان همة امت ها بوسیلة یك نفر، میسر نبوده است و از سوی دیگر، گسترش و پیچیده شدن روابط و پیدایش پدیده های اجتماعی نوین وضع قوانین جدید می طلبیده است، و از سوی دیگر تحریفها و دگرگونیهایی كه به مرور زمان و در اثر دخالت های جاهلانه و مغرضانة افراد و گروه ها پدید می آمده اند، نیاز به تصحیح تعالیم الهی را به وسیلة پیامبر دیگری بوجود می آورده است.
بنابراین، در شرایطی كه تبلیغ رسالت الهی در همة‌ جهان بوسیلة یك پیامبر و به كمك یاران و جانشینان وی میسر باشد، و احكام و قوانین یك شریعت، پاسخگوی نیازهای حال و‌ آیندة جامعه باشد و پیش بینیهای لازم برای مسائل نو ظهور، در آن شریعت شده باشد و نیز تضمینی برای بقاء و مصونیت آن از تحریف وجود داشته باشد، دیگر موجبی برای مبعوث شدن پیامبر دیگری نخواهد بود.[10]
علاوه بر آنچه گذشت اجماع همه مسلمین شیعه و سنی بر خاتمیت پیامبر اسلام می باشد.
با توجه به دلایلی كه ارائه گردید جای هیچگونه تردید و شبهه ای باقی نمی ماند كه پیامبر اسلام، خاتم پیامبران می باشد و بعد از او پیامبری نخواهد آمد و هر كه ادعای نبوت كند در غلو و كذب است. و در حقیقت دین اسلام را قبول نداشته و بر اساس هواهای نفسانی و رسیدن به قدرت چنین ادعائی نموده است. از اینگونه افراد سودجو و فرصت طلب كه از عوام الناس سوء استفاده نموده در تاریخ وجود داشته اند كه از جمله آنها علی محمد باب و حسینعلی بهاء الله می باشند. با فرض محال اگر پیامبر اسلام خاتم پیامبران هم نباشد هیچ دلیلی بر صحت و حقانیّت بهائیت وجود ندارد تا یك انسان عاقل به سوی آن گرایش پیدا كند بلكه ادله ی زیادی بر بطلان آن وجود دارد.
در رابطه با بطلان عقاید این فرقه از طرف علما و دانشمندان اسلامی كتاب های زیادی نوشته شده و دلایل زیادی بر بطلان باورهای آنها ارائه گردیده است. و لكن آنچه در این مختصر قابل ارائه است این است كه صرف ادعاهای گوناگون و متضادی كه از طرف رهبران فرقه بهائیت شده، گواه روشن بر كذب و عدم صداقت آنها می باشند. چگونه ممكن است كسی هم نائب امام زمان باشد و هم خود او، و هم پیامبر باشد و هم خدا؟!
زیرا محمد علی باب كه سرچشمه بهائیت از او شروع می شود، در ابتدا ادعا می كند كه نائب امام زمان است و سپس می گوید خود مهدی موعود است و به آن هم قناعت ننموده و اعلام می دارد كه پیامبر است. و همچنین حسینعلی بهاء نخست خود را پیامبر معرفی می كند و سپس بدون هیچگونه ملاحظه ای ادعای الوهیت می كند!![11]
در نتیجه بهائیت نه دین است نه مذهب بلكه فرقه است كه با حمایت كشورهای استعمارگر برای ضربه زدن به اسلام به وجود آمده است و هم اینك نیز از سوی همان كشورها و خصوصاً اسرائیل تقویت و ترویج می شود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. كشف الحیل، عبدالحسین آیتی.
2. بهائیت دین نیست، ابوتراب عبدالله هدائی.
3. انشعاب در بهائیت، اسماعیل رائینی.


[1] . احزاب/40.
[2] . طباطبائی، محمد حسین، تهران، نشر فرهنگی رجاء، بی تا، 16/508.
[3] . سبحانی، منشور عقاید امامیه، موسسه امام صادق -علیه السّلام- اول، 1376ه‍، ص 136.
[4] . انعام/19.
[5] . فرقان/1.
[6] . اعراف/158.
[7] . توبه/28.
[8] . طوسی، امالی، قم، دارالثقافه، اول، 1414ق، ص342.
[9] . عاملی، حر، وسائل الشیعه، قم، آل البیت ـ علیهم السّلام ـ، دوم 1414ق، 1/15.
[10] . مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، سازمان تبلیغات اسلامی، 1373ه‍.، ص 337.
[11] . صفاتی، سید احمد، نبوت عامه، قم، آفاق، دوم، 1404ق، ص143،.
( اندیشه قم )




طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها:پیامبر، خاتم النبیین،

[ یکشنبه 29 اسفند 1389 ] [ 10:52 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic