پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.



حضرت فاطمه زهرا س از دیدگاه علمای اهل سنت

سوال : نظر علمای عامه درباره حضرت زهراعلیهاالسلام را بیان کنید.

جواب : روایات فراوانی در عظمت صدیقه طاهره و بضعه الرسول علیهاالسلام در کتب فریقین آمده است که ذهن هر خواننده اهل انصافی را مبهوت می کند.

و بزرگانی از محققین مسلمان و غیر مسلمان درباره این بانوی گرامی کتابها و مقالات فراوانی به رشته تحریر در آورده اند.

جملاتی در ثنای او در این کتب و رساله ها به چشم می خورد که عمق جان انسان را بیدار و اهل بصیرت را به فکر وامی دارد که: فاطمه علیهاالسلام که بود؟ و چقدر زیانکارند کسانی که او را نشناخته و نمی شناسند.

به عنوان نمونه و به مقتضای سوال ، به صورت بسیار مختصر و کوتاه به کلمات برخی از بزرگان علمای عامه اشاره می کنیم:

دیدگاه ابن ابی الحدید

«و أكرَمَ رسول الله (صلّی الله علیه و آله) فاطمة إكراماً عظیما أكثر ممّا كان النّاس یظنّونه وأكثر من إكرام الرجال لبناتهم، حتى خرج بها عن حدّ حبّ الآباءِ لِلأولاد، فقال بمحضر الخاص و العام مراراً لا مرّة واحدةً، وفی مقامات مختلفة لا فی مقامٍ واحد: «إنها سیّدة نساءِ العالمین» و «إنها عدیلة مریم بنت عمران» و «إنّها إذا مرت فی الموقف نادى منادٍ من جهة العرش: یا أهل الموقف غضُّوا أبصاركم لتعبر فاطمة بنت محمّد». و هذا من الأحادیث الصحیحة، و لیس من الأخبار المستضعفة. و إنّ إنكاحه علیاً إیّاها ما كان إلاّ بعد أن أنكحَهُ الله تعالى إیّاها فی السماءِ بشهادة الملائكة؛ و كم قال لا مرّة: «یؤذینی ما یؤذیها و یغضبنی ما یغضبها، و إنّها بضعةٌ منّی، یریبنی ما رابها».

رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، فاطمه علیها السلام را اکرام عظیمی می‌کرد. بیشتر از آن‌چه مردم فکر آن را می‌کردند. و این اکرام بالاتر از اکرام مردان نسبت به دخترانشان بود. و از حدّ محبت پدران نسبت به فرزندانشان خارج بود. پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در حضور خاص و عام نه یک بار بلکه بارها و نه در یک مقام بلکه در مقامات مختلف فرمودند: «همانا  او (فاطمه علیها‌السلام) سیده نساء عالمیان است. و او عدیله مریم بنت عمران است. و همانا او وقتی در قیامت می‌آید، منادی از طرف عرش ندا می‌کند که: ای اهل موقف چشم‌هایتان را ببندید که فاطمه علیها السلام دختر محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عبور کند.» و این از احادیث صحیح است. و از اخبار ضعیف نیست. همانا ازدواج او با علی بعد از آن‌که خداوند با شهادت ملائکه در آسمان او را به نکاح علی درآورد، انجام گرفت.

پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) نه یک بار، بلکه بسیار فرمودند که: «آن‌چه فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است؛ و آن‌چه او را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است؛ و فاطمه پاره تن من است، و هر که به او بدی کند، به من بدی کرده است». (ابن ابی الحدید، متوفی 656؛ ج9، ص193).

دیدگاه شهاب الدین آلوسی، مفسّر اهل سنت

«آن‌چه که من به آن اعتقاد دارم این است که: فاطمه بتول افضل زنانِ متقدم و متأخر است، از حیث این‌که او بضعه پیامبر خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) است، بلکه از جهات دیگر نیز او افضل است». (آلوسی، شهاب الدین، متوفی1270، ج3، ص155).

دیدگاه دکتر علی بن ابراهیم حسن

«و زندگی فاطمه صفحه‌ای کم‌نظیر از صفحات تاریخ است. که در آن رنگ‌های عظمت را حس می‌کنیم. او (فاطمه علیهاالسلام) مانند بلقیس یا "کلیو بطرة" نیست که عظمت‌شان را از تخت بزرگ و یا ثروت زیاد و یا زیبایی بی‌نظیر یافته‌اند. و هم‌چنین او مانند عایشه نیست که شهرتش را به خاطر جرأتی که در جمع کردن لشکر و مقابله با مردان یافته باشد. بلکه ما در مقابل شخصیتی قرار گرفتیم که توانسته است، هاله‌ای از حکمت و جلالت را به دنیا، نشان دهد، حکمتی که مرجع آن کتاب‌ها و فلاسفه و علما نیستند. بلکه مرجع آن روزگاری است که پر از اتفاقات و فراز و نشیب‌ها است. و هم‌چنین منشأ جلالت او ملک و ثروت نیست؛ بلکه منشأ این جلالت نفس اوست.» (علامه دخیل؛ فاطمة الزهراء علیها السلام، ص171).

دیدگاه سهیلی یکی از بزرگان علمای حافظ اهل سنت

منّاوی در شرح حدیث «فاطمة بضعة منّی» از «سهیلی» چنین نقل می‌کند:

«استدلّ به السهیلی علی انّ من سبّها کفر، لأنه یُغضِبُه و أنها أفضل من الشیخین». سهیلی، با این حدیث استدلال می‌کند که هر کس فاطمه(علیها السلام) را دشنام دهد، کافر است؛ چرا که رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) را به خشم آورده است. و فاطمه علیها‌السلام برتر از شیخین (ابوبکر و عمر) است. (المناوی، متوفی1031، ج4، ص554، دارالکتب العلمیه، بیروت).

دیدگاه حافظ ابونعیم اصفهانی

و از بانوان عبادت‌کننده برگزیده و از بانوان برگزیده متقی، فاطمه رضی الله عنها است. او که سیده بتول است و بضعه‌ی (پاره تن پیامبر) است که شبیه به پیامبر است. در بین اولاد پیامبر بیشترین پیوند قلبی با پیامبر را دارد. و اولین کسی است که بعد از پیامبر به او لاحق می‌شود. از دنیا و لذت‌های آن روی‌گردان بود و به پیچیدگی‌های عیوب دنیا و آفات آن آشنا بود. (الإصفهانی، ابونعیم، حلیة الاولیاء، ج2، ص39، بیروت).

دیدگاه استاد عباس محمود العقاد المصری

در هر دینی صورتی زنانه کامله و مقدسه‌ای است که مؤمنان در تقدیس او سر خشوع فرود می‌آورند. گویا که او آیتِ الهی است در بین آن‌چه که از مرد و زن خلق کرده است. پس همان‌طور که صورتِ مریم عذرا در مسیحیت تقدیس می‌شود. در اسلام هم لاجرم صورت فاطمه بتول باید تقدیس شود. (ابوعلم، توفیق، اهل البیت، ص128).





طبقه بندی: اهل بیت (علیهم السلام)،
برچسب ها:حضرت فاطمه، اهل سنت،

[ سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 ] [ 04:29 ب.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات