www.andisheqom.com



طبقه بندی: پرسش و پاسخ، كودك و نوجوان،
برچسب ها:موفقیت، امتحان، یادگیری، درس، اضطراب،

[ جمعه 13 خرداد 1390 ] [ 02:16 ب.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

چگونگی موفقیت در امتحانات

بعضی از افراد قبل از امتحان زیاد درس می خوانند و همه چیز را یاد گرفته اند ولی موقع امتحان همه چیز را فراموش می كنند در صورتی كه هیچ گونه دل شوره ای ندارند و خونسردی خود را حفظ كرده اند؟



برای این كه انسان در امتحان مؤفق شود و مطالب، خوب به یادش بیاید، باید روش های مطالعه را بلد باشد و بداند كه چگونه باید برای امتحان آمادگی ایجاد كند. زیاد درس خواندن اگر روشمند نباشد. جز خستگی ذهنی هیچ نتیجه ای به همراه ندارد. افرادی كه قبل از امتحان و به خصوص شب امتحان بیش از حدّ مطالعه می كنند، به احتمال زیاد در امتحان نمرة خوبی نمی‌آورند، زیرا در جلسة امتحان احساس خستگی می كنند و هر آن چه كه یاد گرفته اند، فراموش می كنند.
بنابراین، شما باید یك روش درست را برای مطالعه كردن انتخاب كنید و با آمادگی و نشاط كامل سر جلسة امتحان حاضر شوید. ابتدا باید از ساز و كار حافظه و فرایند یادگیری شناخت كافی داشته باشید. حافظه نوعی توانایی است كه در همه افراد وجود دارد، با این تفاوت كه عده ای توانسته اند از این نیروی خدا دادی خوب استفاده كنند و قابلیت های آن را به كار گیرند، اما افرادی را هم سراغ داریم كه همیشه از ضعف حافظه و نتایج بد امتحان شكایت می كنند. همه ما این تجربه را داریم كه وقتی از جلسة امتحان بیرون می آییم می گوییم: موقع امتحان می خواستم جواب صحیح را بنویسم، اما یادم نیامد.
در تبیین حافظه چندین دیدگاه وجود دارد. طبق یكی از نظریه ها، حافظه دارای سه مرحله است.
1. حافظة حسی
2. حافظة كوتاه مدت
3. حافظة بلند مدت
وقتی مطلبی را مطالعه می كنیم، از طریق حافظه حسی وارد حافظه كوتاه مدت و سپس به حافظه بلند مدّت وارد می شود. حافظة حسی و حافظه كوتاه مدت از نظر گنجایش و زمان نگهداری محدودیت دارند، لذا ممكن است برخی مطالب قبل از آن كه وارد حافظة بلند مدت شود، دچار بازداری شود. وقتی در امتحان مطالب به یاد ما نمی آید، معنایش این است كه مطالب را خوب یاد نگرفته ایم. وقتی مطالب از طریق تكرار و تمرین، وارد حافظة بلند مدت شد، یادگیری كامل می شود. حافظة بلند مدت از نظر گنجایش نامحدود و از نظر مدت زمان نگهداری نیز اطلاعات را برای مدت های طولانی در خود نگه می دارد.
به عقیدة روان شناسان، اطلاعات وارد شده در حافظة بلند مدت، از بین نمی رود و با فراهم بودن شرایط مناسب همیشه قابل یاد آوری است. علت این كه ما پاره ای از اطلاعات قبلاً آموخته شده را در جلسة امتحان نمی توانیم به یاد آوریم. این است كه ما در بازیابی آن ها ناتوانیم، والاّ مطالب در حافظة ما موجود هستند. این حالت درست مانند پرونده ایی است كه در بایگانی ذهن موجود است اما ما شمارة آن را در دست نداریم.
برای مؤفقیت در امتحان، توصیه می شود كه روش های زیر را اجرا كنید.
روش های مؤفقیت در امتحان:
1. سازماندهی مطالب:
پژوهش ها حاكی از آن است كه هر اندازه اندوخته های حافظه را بهتر سازماندهی كنیم، به همان اندازه یادآوری آن ها آسان تر خواهد بود و موقع امتحان بهتر به یاد ما خواهد آمد. برای مثال اگر اسامی افراد را بر حسب مشاغل آن ها سازماندهی كنیم، بعداً آسانتر می توانیم آن ها را به خاطر آوریم. موضوعات درسی را باید براساس یك ملاك صحیح و قابل قبول طبقه بندی و سازماندهی كنیم. در این صورت موقع امتحان راحت تر مطالب به یاد ما می آید و قاطی نمی كنیم.
2. یادآوری مطالب در بافت مخصوص آن؛ روان شناسان معتقدند یكی از عوامل مؤفقیت در امتحان و یاد آوری درست مطالب، توجه به این نكته است كه اطلاعات باید در بافتی بازیابی شود، كه شبیه بافت مرحلة رمزگردانی است. «بافت» یك مفهوم كاملاً تخصصی است ولی به صورت ساده می توان گفت بافت عبارت است از اوضاع و شرایطی كه یادگیری در آن صورت گرفته است. به عنوان مثال، اگر قرار باشد مطالب درس ریاضی را به یاد آورید، تصویر فضای كلاس ریاضی، مهرة استاد، اسامی هم كلاسی ها و شرایط روحی و روانی كه در هنگام یادگیری آن درس داشته اید، در یادآوری مطالب، بسیار مؤثر است.
3. تصویر سازی ذهنی؛ یكی دیگر از تكنیك هایی كه در یادآوری مطالب در جلسة امتحان می تواند مؤثر باشد، استفاده از روش تصویر سازی ذهنی است. بسیاری اوقات كه می خواهیم مطلبی را یاد بگیریم، با اصطلاحات و واژه های نامأنوس برمی خوریم كه حفظ آن ها برای ما دشوار است، اگر هم بتوانیم از طریق تمرین و تكرار حفظ كنیم، دو سه روز بعد یا نرسیده به جلسة امتحان از یادمان می رود، در این گونه موارد می توان از تصویر سازی ذهنی استفاده نمود؛ یعنی در ذهن خود هر یك از واژه های نامأنوس و اصطلاحات و مفاهیم انگلیسی، ریاضی یا شیمی را با یك شیئ واقعی و مأنوس ربط دهیم، تا هر وقت آن تصویر ذهنی به یاد ما آمد، فوراً آن مطلب یا اصطلاح علمی نیز به یاد ما بیاید.
4. از بین بردن عوامل اضطراب: اضطراب یكی از عوامل عمدة فراموش و كاهش یادآوری اطلاعات است. بیشتر ناكامی های افراد در امتحان به خصوص امتحانات مهم و سرنوشت ساز به خاطر اضطراب بیش از اندازة آن ها است. نكتة كاربردی كه از این اصل استفاده می شود، این است كه شب امتحان به هیچ وجه زمان مناسبی برای یادگیری مطالب جدید نیست. باید یاد گیری مطالب در طول ترم كه فرصت كافی داریم، انجام شود. اگر مطالب را خوب یادگرفته باشیم و به صورت معنایی سازماندهی كرده باشیم ـ نه حفظ طوطی وار ـ شب امتحان كافی است فقط رئوس مطالب و یادداشت های خود را مرور كنیم.
5. خلاصه نویسی و یادداشت برداری؛ یادداشت برداری در هنگام درس یا مطالعه و ... و خلاصه نویسی بعد از آن می تواند در یادآوری مطالب بسیار مفید باشد. وقتی مطالب را یاد می گیریم، به صورت معنایی رمز گردانی می كنیم. اما در موقع امتحان چون می خواهیم روی برگه امتحان بنویسیم، این از نوع تصویری است. بنابراین، اگر قبل از آن چندین بار تمرین و خلاصه نویسی نكرده باشیم، ممكن است، نتوانیم بنویسیم. برخی افراد عادت دارند، قبل از امتحان همزمان با مطالعه، چند و چندین بار خلاصة مطالب را می نویسند. تجربه نشان داده است كه این تمرین و خلاصه نویسی در امتحان بسیار مفید است.
6. به خداوند توكل داشته باشید؛ مطالعه و آمادگی در امتحان لازم است، اما توكل به خدا را نباید فراموش كرد. انسان هر اندازه توانایی و قدرت حافظه داشته باشد، باید به این نكته هم توجه داشته باشد كه خداوند این توانایی را برای او داده است. و اگر خداوند نخواهد، انسان هیچ كاری نمی تواند انجام دهد. اما اگر انسان به خدا توكل كند و از او مدد بخواهد، در زندگی و در امتحان مؤفق خواهد شد.
امید است با رعایت نكات یاد شده و بهره گیری از كتاب های زیر بتوانید، مهارت خود در امتحان را افزایش داده و به مدارج بالا علمی نایل آیید:
معرفی كتاب:
1. ثروت هروت آبادی، حافظة برتر، انتشارات سالمی، 1381.
2. آلن مامفورد، یادگیری مؤثر، ترجمه: ایرج صفا، نشر ایزایران، 1380.
3. لیندا فریل انیس، فن مطالعه، ترجمه علی صلحجو، مركز نشر دانشگاهی، 1373.
4. عین الله خادمی، مطالعة روشمند، انتشارات پارسایان، 1379.
5. علی اكبر سیف، روش های یادگیری و مطالعه، نشر دوران، 1376.
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات