پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.



بارداری سالم

دوران بارداری را با سلامت سپری كنید


فاصله پنهانی تصمیم به بچه دار شدن و آغاز بارداری، فرصت مناسبی برای مادر است تا كمبودهای تغذیه ای خود را جبران كند تا دوران بارداری را با سلامتی سپری كند و نوزاد او نیز مشكلی نداشته باشد.معمولا اكثر مادران به تغذیه در دوران بارداری اهمیت می دهند اما همه، چندان به قبل از آن توجه ندارند درحالی كه تغذیه صحیح و مناسب قبل از بارداری بسیار مهم و ضروری است.
تغذیه دراین دوران باید هم جوابگوی نیازهای مادر و هم جنین باشد. نكته مهم دراین باره این است كه خانم باردار نباید به اندازه دو نفر غذا بخورد بلكه باید دو برابر قبل، تغذیه بهتری داشته باشد.
ازاولین روزهای حاملگی، چنین انرژی و نیازهای غذایی خود را برای رشد، از بدن مادر جذب می كند. در اغلب موارد مادر باید چند ماه قبل از باردار شدن، كمبود خود به ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را جبران كند. برای اینكه مادر نه ماه پیش رو را به بهترین نحو سپری كند، می بایست اصول تغذیه صحیح را رعایت كند. نیاز مادر به آهن، كلسیم، ید، ویتامین ب 9 و ویتامین د با شروع دوران بارداری افزایش می یابد. نكته ای كه خانم های حامله باید به آن توجه كنند، خوردن سه وعده غذای متناسب و دومیان وعده سبك است.
توجه به تعادل غذایی و دریافت نشاسته، آهن و كلسیم نیز بسیار مهم است. مكمل های دارویی كه پزشك تجویز كرده است را حتما منظم مصرف كنید و هیچ ویتامین یا مكملی را خودسرانه نخورید.
زنان باردار درسه ماهه اول دوران بارداری به 150 كیلو كالری انرژی در طول روز نیاز دارند و این مقدار در سه ماهه دوم به 350كیلو كالری می رسد. مطمئنا این نیاز به اندام، مقدار فعالیت بدنی و دیگر عوامل شخصی نیز بستگی دارد.
خانم های حامله باید روزانه 70گرم پروتئین مصرف كنند و این مقدار نیاز آنها را برطرف می كند. فقط كسانی كه بیشتر درمعرض كمبود قراردارند، مانند خانم هایی كه از غذاهای گیاهی استفاده می كنند، باید بیشتر دقت داشته باشند. پروتئین های حیوانی باید دركنار پروتئین های گیاهی مصرف شود.
سوخت و ساز قندها در دوران بارداری تغییر می كند. قند (گلوكز) نقش بسیار مهمی در ساخت بافت های جنین دارد. بهتر است از قندهای ساده مثل حبوبات وغلات استفاده شود و نیاز بدن به قند در وعده های روزانه تقسیم شود. دروعده صبحانه حتما باید قندهای ساده مصرف شود، زیرا معمولا صبح مقدار قند خون پایین است. در چنین صبحانه ای باید 40 تا 50گرم قند ساده مصرف شود كه این مقدار معادل 80گرم نان یا 6عدد بیسكویت و یا 60 گرم غلات است.

ویتامین ب 9


(اسید فولیك یا فولات)
ویتامین ب 9 تاثیر بسیار مهمی درسلامت جنین دارد به طوری كه كمبود این ویتامین، تاثیرات جدی بر رشد سیستم عصبی جنین می گذارد. در فرانسه سالانه 800نوزاد با ناهنجاری های سیستم عصبی به دنیا می آیند كه علت آن مصرف ناكافی ویتامین ب 9 است. مصرف كافی این ویتامین حتی درابتدای دوران بارداری هم بسیار دیر است. در واقع مادر باید حداقل 4 ماه قبل از دوران بارداری مقدار كافی مصرف این ماده را در برنامه غذایی خود بگنجاند و كمبود خود راجبران كند، زیرا جنین در اولین هفته های بارداری به این ویتامین نیاز دارد. با شروع حاملگی نیاز زنان باردار به ویتامین ب 9، 30درصد افزایش می یابد و به 400میكروگرم در طول روز می رسد. جگر، كاهو، سبزیجات سبز رنگ خصوصا سبزیجات برگ دار مانند اسفناج وكلم، لویبا سبز، نخود سبز، تخم مرغ، میوه های نارنجی رنگ مانند زردالو، انبه، طالبی ودانه های روغنی مانند گردو، پسته، دانه كاج و بادام سرشار از این ویتامین هستند.
برای پیشگیری از كمبود این ویتامین در طول بارداری، مصرف داروهای مكمل ویتامین ب 9، حداقل یك ماه قبل از حاملگی و تا سه ماهه اول این دوران، با نظر پزشك توصیه می شود.
خانم هایی كه با فاصله كوتاه مدت از فرزند قبلی حامله شده اند، خانم هایی كه دو قلو باردار هستند، خانم های سیگاری و كسانی كه یك فرزند مبتلا به ناهنجاری سیستم عصبی دارند، آسیب پذیرترند و باید روزانه 5 میلی گرم از این ویتامین مصرف كنند.

آهن


بیش از 23درصد خانم های درسن بارداری كمبود آهن دارند. مصرف آهن در شش ماهه اول دوران بارداری برای تامین نیازهای مادر و جنین ضروری است. كمبود این عنصر چندان تاثیری دررشد جنین ندارد. اما می تواند تاثیرات سویی در سلامت مادر داشته باشد. جنین مقدار آهن لازم برای رشد را از خون مادر جذب می كند و اگر مادر ذخیره آهن به اندازه كافی نداشته باشد. درمعرض ابتلا به كم خونی قرار می گیرد. ضعف عمومی، كاهش قدرت سیستم ایمنی، كاهش تمركز و خستگی های مفرط از عوارض كم خونی است. اما
خوشبختانه با جبران این كمبود و مصرف كافی آهن بدن به حالت طبیعی خود بازمی گردد. مصرف آهن یكی از ضروری ترین مواد در دوران بارداری است و در این دوران، 3 تا 9 برابر بهتر از مواقع عادی جذب شده كه گاه حتی نیاز به این عنصر دوبرابر نیز می شود. آهن موجود در گوشت قرمز و خصوصا جگر بهتر از تمام مواد غذایی، جذب می شود. در هر وعده غذایی گوشت، ماهی یا تخم مرغ مصرف كنید. با این حال، سبزیجات و غلات نیز سرشار از آهن هستند. مصرف ویتامین ث نیز جذب آهن را تسریع می كند. همراه با ماهی لیمو و جعفری میل كنید. نوشیدن آب پرتقال در صبح را نیز فراموش نكنید.
خانم های نوجوان، خانم هایی كه حاملگی های متعدد یا با فاصله كوتاه داشتند، كسانی كه رژیم گیاهخواری دارند و خانم هایی كه فقر غذایی دارند، جزء افراد در معرض خطر هستند. تجویز داروهای آهن برای خانم هایی كه كم خونی دارند یا فقط از غذاهای گیاهی مصرف می كنند، توصیه می شود. ویتامین ب 12 در تشكیل گلبول های قرمز؛ مسئول اكسیژن رسانی به تمام سلول ها، نقش بسیار ضروری دارد و گوشت منبع غنی این ویتامین است. خانم هایی كه فقط سبزیجات مصرف می كنند باید با نظر پزشك، از مكمل های این ویتامین نیز استفاده كنند.

ید و فرآورده های دریایی


با توجه به معیار سازمان بهداشت جهانی، حدود 12 تا 25 درصد زنان دچار كمبود ید هستند. این كمبود با اختلالات غده تیروئید و خصوصا بزرگ شدن گواتر بروز می كند. كمبود ید در زنان باردار باعث تاخیر در رشد ذهنی، وزن پایین جنین و در موارد خیلی وخیم، عقب ماندگی ذهنی می شود.
نیاز به ید در دوران بارداری بیشتر و به 150 تا 200 میكروگرم در روز می رسد. فرآورده های دریایی، شیر، ماست، تخم مرغ و نمك یددار منبع غنی این عنصر محسوب می شود. داروهای مكمل ید نیز باید تحت نظر پزشك مصرف شود.

ویتامین د


نیاز بدن به ویتامین «د» در طول مدت بارداری دو برابر می شود. این ویتامین نقش مهمی در تحكیم استخوان ها دارد و به جذب كلسیم نیز كمك می كند. ماهی های چرب، تخم مرغ و شیر چرب سرشار از ویتامین «د» هستند. این ویتامین همچنین از اشعه خورشید نیز در پوست ساخته می شود. به خانم های باردار توصیه می شود از ماه هفتم بارداری، روزانه داروی مكمل این ویتامین را از طریق تزریق آمپول دریافت كنند.

كلسیم


نیاز بدن به كلسیم در دوران بارداری به حدود 1000 میلی گرم در روز می رسد. در طول این دوران، جنین برای ساخت اسكلت، 30 گرم كلسیم از بدن مادر جذب می كند. محصولات لبنی منبع غنی كلسیم به حساب می آیند. زنان باردار باید در طول روز 3 تا 4 بار از لبنیات استفاده كنند. ماست و پنیر كم چرب بر پنیرهای عادی ارجحیت دارد. نوشیدن شیر نیز مفید است. غذاهایی مانند شیر برنج را نیز حتما در برنامه غذایی بگنجانید. داروهای كلسیم فقط برای كسانی تجویز می شود كه هیچ نوع لبنیاتی مصرف نكرده اند و كمبود دارند. نكته دیگر اینكه؛ روی كلسیم سبزیجات حساب نكنید، چون مقدار آن كمتر از نیاز بدن است. مصرف كلسیم در زنان باردار از فشار خون، تشنج یا اغماء در طول بارداری و پس از آن و نیز افسردگی پیشگیری می كند.

ویتامین آ


گرچه ویتامین آ یكی از نیازهای بدن در طول دوران بارداری است، اما باید در مصرف آن دقت كرد. مصرف بیش از حد این ویتامین موجب ناهنجاری در جنین می شود. جگر دارای مقادیر بالایی از این ویتامین است كه باید در خوردن زیاد آن دقت كرد.

امگا 3


تمام افراد بزرگسال به امگا 3 نیاز دارند، اما این نیاز در زنان باردار افزایش می یابد. امگا 3 تاثیر مطلوبی بر روحیه مادر باردار و رشد سیستم عصبی جنین دارد. كمبود این ماده در زنان باردار، باعث افسردگی بعد از زایمان می شود. همچنین مصرف روزانه یك تخم مرغ غنی از امگا 3، به طور متوسط طول دوران بارداری را 6 روز افزایش می دهد كه برای حاملگی های پرخطر مانع از تولد زود هنگام نوزاد می شود.
مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 قبل از بارداری نیز برای جنین بسیار مفید است.
تقریبا از هفتم سوم بارداری رشد سیستم عصبی نوزاد شروع می شود و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، نقش بسیار مطلوبی در رشد اعصاب دارند. در سه ماه آخر، مغز جنین 3 تا 5 برابر بزرگ تر می شود. مصرف غذاهای حاوی این ماده برای رشد سیستم عصبی، رشد روانی حركتی و بینایی جنین بسیار لازم است. همچنین فرزندان مادرانی كه در طول دوران بارداری از منابع امگا3 استفاده كرده اند، از نظر یادگیری در سطح بهتری از سایر كودكان هستند.
ماهی های چرب، روغن كلزا و روغن گردو منبع غنی امگا3 هستند
پس مادران باردار؛ فراموش نكنید سلامت نوزادتان بسته به سلامت شماست.

ممنوعه


زنان باردار باید در طول این مدت كاملا مراقب تغذیه خود باشند. مصرف بعضی از مواد غذایی در دوران بارداری توصیه می شود و باید عوارض آنها را شناخت.

مسمومیت های غذایی


بعضی از مسمومیت های غذایی می تواند برای خانم های حامله عواقب بسیار جدی در پی داشته باشد. از بین این بیماری ها لیستریوز و توكسوپلاسمی بسیار خطرناك هستند. برای پیشگیری از این مسمومیت ها:
- گوشت كاملا پخته را میل كنید.
- از خوردن مواد غذایی خام مانند پنیر یا شیر نجوشیده و ماهی دودی خودداری كنید.
- لایه روی پنیر را جدا كنید.
در بهداشت، نگهداری و تهیه مواد غذایی كاملا دقت كنید.
در نوشیدن قهوه در دوران بارداری افراط نكنید. احتمال دارد مصرف زیاد قهوه در این دوران موجب سقط جنین یا وزن پایین نوزاد شود.
در دوران حاملگی همچنین نباید خیلی غذاهای پركالری مصرف كرد. درواقع اضافه وزن مادر احتمال ابتلا به فشارخون، توكسمی، دیابت، عفونت ادراری و ترومبو آمبولیسم (انسداد یك رگ خونی) را هم برای مادر و هم برای نوزاد افزایش می دهد. مادران چاق همچنین در وضع حمل نیز مشكل دارند و غالبا باید سزارین شوند. اضافه وزن در دوران بارداری باید كم و منظم باشد.
خانم هایی كه در سن نوجوانی باردار می شوند باید بسیار مراقب تغذیه خود باشند، چون علاوه بر اهمیت به تغذیه در دوران نوجوانی، باید به تغذیه مادران باردار نیز توجه كنند.

اختلالات گوارشی و حالت تهوع (ویار)


نیمی از زنان باردار در سه ماهه اول دوران بارداری دچار حالت تهوع می شوند كه این حالت معمولا صبح پس از بیدار شدن اتفاق می افتد. بسیاری از خانم ها فكر می كنند باید صبر كنند تا این دوران سپری شود، اما توصیه های زیر می تواند تا حد زیادی این مشكل را كم كند.
اگر نگران بیدار شدن از خواب و به موقع رسیدن به سركار هستید، این اضطراب و استرس حالت تهوع شما را بیشتر می كند. به علاوه استرس برای جنین شما نیز بسیار مضر است. پس سعی كنید همیشه آرامش داشته باشید.
- هیچ وقت مدت زمان طولانی گرسنه نمانید. صبحانه كامل، چاشت قبل از ناهار، ناهار، عصرانه، شام و احتمالا یك غذای سبك قبل از خواب، باید حتما میل شود. معده خالی حالت تهوع را تشدید می كند. به خاطر داشته باشید پرخوری نكنید و به اندازه مناسب غذا بخورید.
- ماندن تمام روز در رختخواب می تواند عاملی باشد كه مرتب حالت تهوع داشته باشید. انجام ورزش های سبك می تواند به شما كمك كند تا سرحال تر باشید.
- از غذا، سس و پنیرهایی كه بوهای خیلی تند دارند دوری كنید، زیرا همین بوها نیز باعث حالت تهوع می شوند.
- بسیاری از خانم ها در هنگام پخت غذا یا برخی كارهای منزل حالت تهوع پیدا می كنند. پس بدنیست كه آقایان محترم كمی به همسرانشان كمك كنند.
- برنج، نان، ماكارونی و غلات موادغذایی پرانرژی هستند و درعین حال معده را تحریك نمی كند.
- انواع سوپ ها را در برنامه روزانه بگنجانید. دراین صورت هم سبزیجات مصرف كرده اید و هم دچار حالت تهوع نمی شوید.
- خودسرانه برخی داروهایی یا خوراكی های ضدحالت تهوع را مصرف نكنید. حتما با پزشك خود مشورت كنید. گاه پزشك با تجویز ویتامین ها این مشكل شما را برطرف می كند.
- از قرار گرفتن در محل های پر از دود خودداری كنید. دود سیگار نه تنها حال تهوع شما را تشدید می كند، بلكه برای جنین نیز بسیار خطرناك است.
- مصرف كافئین و قهوه را به حداقل برسانید. بعضی از مادران برای بهبود حال خود نوشابه های گازدار می نوشند كه باید مراقب باشند.
اگر حالت تهوع خیلی شدید باشد یا پس از سه ماهگی نیز ادامه پیدا كند، حتما باید با پزشك مشورت كرد.

اضافه وزن دوران بارداری


در یك بارداری عادی، مادر بین 9 تا 12كیلوگرم اضافه وزن پیدا می كند. این مقدار برای تامین نیازهای یك نوزاد 3 تا 4 كیلوگرمی كافی است. بخش زیادی از این اضافه وزن برای دوران شیردهی لازم است. دركنار تامین نیازهای بدن و جبران كمبودهای غذایی، باید مراقب اضافه وزن نیز بود. زیرا این اضافه وزن فایده ای ندارد و از طرفی نیز برگشت به وزن قبل بعد از زایمان، بسیار مشكل است.
در دوران حاملگی وزن به طور منظم افزایش نمی یابد. این اضافه وزن در سه ماهه اول كم و به تدریج با نزدیك شدن به زمان زایمان، بیشتر می شود. خانم باردار از ماه چهارم به طور متوسط هر ماه 5/1كیلو اضافه وزن دارد. این افزایش وزن در همه یكسان نیست، برخی بیشتر و برخی كمتر چاق می شوند. اما زمانی باید نگران شد كه اضافه وزن خیلی زیاد باشد. بسیاری از مادران با توجیه این كه باید برای دو نفر غذا بخورند، رعایت اضافه وزن را نمی كنند. چاقی می تواند زمینه ابتلا به دیابت دوران بارداری را به وجود آورد.
هورمون های دوران حاملگی باعث افزایش اشتها می شوند. مقدار غذای اضافی در هر وعده، باید كاملا مورد توجه باشد درحالی كه غالبا از آن غفلت می شود. به هرحال برای پیشگیری از اضافه وزن، نباید خودسرانه رژیم گرفت؛ چون هم مشكلاتی برای مادر به وجود می آورد و هم برای نوزاد خطرناك است.

و اما نكته آخر :


مادر عزیز هر غذایی را كه میل دارید بخورید؛ فقط به اندازه.

مریم سادات كاظمی
کیهان





طبقه بندی: خانواده و اجتماع،
برچسب ها:بارداری، حاملگی، تغذیه، سلامتی،

[ پنجشنبه 19 خرداد 1390 ] [ 05:12 ب.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic