پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.



معرفت وشناخت امام زمان (عج)

معرفت و شناخت امام زمان علیه السلام

امام هشتم علیه السلام در نوشته ای خطاب به مأمون درباره شرایع دین فرمودند:

«مَنْ ماتَ ولَمْ یَعْرِفْ أَئِمَّتَهُ ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً». [1] .
هرکس بی شناخت امامان خویش بمیرد، به مرگ جاهلیّت مرده است.
راستی چرا عدم شناخت ائمه علیهم السلام همپای شرک و جاهلیّت، و تکذیب ایشان، همردیف کفر و بی ایمانی شمرده شده است؟! آیا غیر از این است که جز با شناخت امام علیه السلام، راه هدایت را نمی توان شناخت - و جز با معرفت او، به معرفت دینی صحیح نمی توان دست یافت؟
به یقین، شناخت امام عصر علیه السلام - که کلید همه معارف وحی است - تنها با یادگیری نامها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت آن حضرت حاصل نمی شود.
باید جایگاه امامت را شناخت.
باید در حکمت نامها و نشانه های او اندیشید.
باید در شگفتی های ولادت و حیات او تأمّل کرد.
باید غیبت پر رمز و راز او را به بررسی نشست و عوامل و لوازم آن را با نگاهی مسؤولانه جست وجو کرد.
باید در کلمات و فرموده های حضرتش دقت نمود [2] .
باید آن چه را که سبب خوشنودی و ناخشنودی اوست باز شناخت.
و بالاخره... اهداف و آرمان های او را باید فهمید.
این اندیشه و تأمّل و بررسی و دقت و تدبّر و فهم و شناخت، مقدمه ای تعهدآفرین برای اطاعتی تعبّدآمیز از امام زمان علیه السلام است و چنین اطاعتی، عین اطاعت از خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است که غایت ایمان و اسلام به شمار می آید ؛ به طوری که اصلاً دین در معرفت آن حضرت خلاصه می شود. اصل اعتقاد به امام زمان علیه السلام و رجوع به ایشان و تسلیم در برابر آن بزرگوار، بالاترین راه بندگی خدا و روح همه اعمال عبادی در دین به حساب می آید. به همین دلیل است که در یکی از زیارات امام عصر اروحنا فداه می خوانیم :
«السّلامُ عَلَی الدِّینِ المَأْثُور». [3] .
سلام بر دین (به ما) رسیده.
وجود مقدّس ولی عصر علیه السلام و معرفت به ایشان همان دینی است که خدای متعال از بندگان خواسته و بر پیامبرش نازل فرموده است و در قیامت در مورد آن سؤال خواهد فرمود.
ابراهیم بن عبّاس صولی گوید : در محضر امام علیّ بن موسی الرضا علیه السلام بودم. جمعی از دانشمندان سُنّی نیز حضور داشتند درباره این آیه سؤال شد : « ثُمَّ لَتُسْألُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ » [4] این نعمتی که خداوند در قیامت از آن سؤال می کند چیست؟ یکی از آنها جواب داد : این نعمت آب خنک است!
امام رضا علیه السلام با صدای بلند فرمود : شما این گونه قرآن را تفسیر می کنید! یکی می گوید : منظور از نعیم، در این آیه، «آب خنک» است ؛ دیگری می گوید : منظور «غذای لذیذ» است و آن یک می گوید : منظور «خواب راحت و آسوده» است ؛ ولی پدرم از پدرش امام صادق علیه السلام نقل فرمود که همین سخنان در مورد تفسیر «نعیم» در محضرش مطرح شد. آن حضرت خشمگین گردید و فرمود:
همانا خداوند، بندگانش را در مورد آن چه به آن ها تفضّل و مرحمت فرموده، بازخواست نمی کند و به خاطر آن بر آن ها منّت نمی گذارد. منّت نهادن بر انسانها در مورد نعمتهای مادی پسندیده نیست. پس چگونه رواست که چنین کاری ناپسند، به خداوند نسبت داده شود؟! منظور از نعیم، دوستی و ولایت ما خاندان رسالت است. خداوند در این باره، پس از مرحله توحید و نبوّت، بندگانش را مورد سؤال قرار می دهد». [5] .
برکات پذیرفتن این ولایت تا بدانجاست که امام هشتم علیه السلام می فرماید :
«حَقٌّ علی اللَّهِ أنْ یَجْعَلَ ولیّنا رفیقاً للنَبیّین والصّدّیقینَ والشّهداء والصّالحین وحَسُنَ أولئکَ رَفیقا». [6] .
بر خداوند است که دوستان ما را، که بحق به مقام ولایت ومعرفت ما پیشوایان نایل شده اند، همدم و رفیق پیامبران، راستگویان، شهیدان و شایستگان قرار دهد و آنان نیکو رفقایی هستند.

پی نوشتها :

[1] بحارالانوار، ج23، ص84.
[2] کلمة الامام المهدی.
[3] مفاتیح الجنان، زیارت سرداب مطهّر.
[4] تکاثر 8:102. «سپس بی تردید در همان روز از نعمت پرسیده خواهید شد».
[5] وسایل الشیعه، ج16، ص464.
[6] بحارالانوار، ج23، ص307، ح4.





طبقه بندی: اهل بیت (علیهم السلام)،
برچسب ها:امام زمان، معرفت، شناخت،

[ دوشنبه 6 تیر 1390 ] [ 07:47 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic