پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


تغذیه صحیح در دوران شیردهی شیردهی
تغذیه صحیح در دوران شیردهی شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادر است و همه سختی ها و شیرینی هایش در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد. مادر و كودك عاشق و نیازمند یكدیگرند و مادر فداكارانه آنچه را در روح و جسمش دارد به كودك می بخشد و برای آنكه بتواند با سلامت كامل و خاطره یی خوش این دوران را به پایان برساند. باید بداند كه چگونه نیازهایش را تأمین كند.



تغذیه صحیح در دوران شیردهی شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادر است و همه سختی ها و شیرینی هایش در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد. مادر و كودك عاشق و نیازمند یكدیگرند و مادر فداكارانه آنچه را در روح و جسمش دارد به كودك می بخشد و برای آنكه بتواند با سلامت كامل و خاطره یی خوش این دوران را به پایان برساند. باید بداند كه چگونه نیازهایش را تأمین كند.

چرا شیر مادر بهتر است؟

پژوهش های انجام شده در سی سال اخیر نشان می دهد، بهترین و كامل ترین غذا برای كودك تا سن چهار تا شش ماهگی فقط شیر مادر است، چون شیر مادر از شیرهای دیگر مغذی تر و همیشه استریل است. بیش از سیصد نوع عامل ضد میكروبی در شیر مادر وجود دارد كه مانع بروز بیماری در كودك خواهد شد. از اینرو میزان شیوع اسهال در كودكانی كه شیر مادر می خورند، سه تا چهارده بار كمتر از كودكان شیرخشكی است و به دلیل وجود همین عوامل ضد میكروبی، نوزاد خیلی كمتربه عفونت تنفسی، عفونت ادراری و عفونت گوش میانی مبتلا می شود.
شیر مادر كمترایجاد حساسیت می كند در خانواده هایی كه یكی از اعضاء مبتلا به حساسیت هستند، حتماً باید كودك با شیر مادر تغذیه شود. كودكی كه شیر مادر می خورد نه زیادی چاق و پفكی می شود و نه لاغر می ماند، چون كلیه ی نیازهای كودك با شیر مادر تأمین خواهد شد. مثلا اگر نوزادی زودتر از موعد به دنیا آید شیر مادرش با شیر مادری كه نوزادش به موقع به دنیا آمده تفاوت زیادی دارد و نیازهای كودك را برای رشد بیشتر تأمین خواهد كرد. یك نكته ی جالب در مورد شیر مادراین است كه شیری كه كودك در دقایق اول می مكد، حاوی پروتئین بیشتر و چربی كمتری است و با ادامه ی شیر خوردن به مرور چربی شیر زیادتر می شود. این مسأله باعث می شود كه كودك در زمان لازم احساس سیری كند. مادر باید توجه داشته باشد كه نوزاد را زود از سینه جدا نكند تا كودك با چربی دقایق آخر شیردهی، وزن گیری بهتری داشته باشد. مكیدن سینه باعث رشد فك و دندان های كودك می شود و تماس نزدیك مادر و نوزاد افزایش مهر و محبت آنها را به دنبال دارد.

نیازهای غذایی مادر در دوران شیر دهی

در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخایر بدن مادر را مصرف می كند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه ی نامناسبی داشته باشد، به مرور خصوصاً با زایمان های مكرر قوایش تحلیل می رود، استخوان هایش پوك می شود، ریزش مو پیدا می كند و گاهی از ترس اینكه این عوارض پیش آید آن قدر پرخوری می كند كه وزنش بالا می رود و بازگشت به وزن پیش از بارداری بسیار مشكل خواهد شد؛ پس مادر باید دقیقا بداند كه چه میزان انرژی و مواد مغذی نیاز دارد.

املاح

بهترین املاح كلسیم و آهن هستند كه اگرمادر مشكل كم خونی داشته باشد یا در معرض كم خونی قرار بگیرد، مصرف قرص «فروسولفات» برای او ضروری است. برای تأمین كلسیم، مادر باید در روز سه تا چهار لیوان شیركم چربی و سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، نعناع، جعفری، كرفس، و كلم و نیز مغز بادام و بادام زمینی مصرف كند. پس خیلی خوب است كه مادر شیرده هفته یی یك بار خورش كرفس بخورد و هر روز چند عدد بادام و بادام زمینی میل كند. بهتر است مادرانی كه كم خونی دارند، هتفه یی یك بار جگر بخورند ودر طول روز حتما یك عدد تخم مرغ و مقداری گوشت قرمز میل كنند. گردو نیز برای این مادران مفید است.

ویتامین ها

برای تأمین ویتامین های لازم، مادر حتما به پنج تا شش لیوان سبزیجات تازه به صورت سالاد، سبزی خوردن یا پخته شده در غذا نیاز دارد و بایستی هر روز چهار تا پنج عدد میوه مصرف كند.

چربی ها

در شیر مادر یك سری چربی های غیر اشباع موجود است كه در غدد پستان ساخته نمی شوند و باید از طریق غذا تأمین شوند. پس بهتراست مادر هفته یی یك بار ماهی مصرف كند و از روغن زیتون در سالادش استفاده كند.

انرژی

مادر برای تهیه ی شیر پانصد كالری انرژی اضافه بر نیاز بدنش لازم دارد. به عبارتی اگر پیش از بارداری دو هزاركالری انرژی در روز نیاز او را تأمین می كرده، در شیردهی 2500 كالری انرژی لازم دارد. علاوه بر این پانصد كالری مقداری انرژی هم ازچربی های ذخیره شده در دوران بارداری تأمین می شود كه این مسأله باعث می شود، اگر مادر بر اساس مقادیر خواسته شده در این دوران غذا مصرف كند به مرور هر ماه نیم كیلو لاغر شود (چاقی دوران بارداری برطرف خواهد شد). بر اساس میزان انرژی لازم در دوران شیردهی، غذاهای تأمین كننده ی آن نیز داده می شوند.

پروتئین

در دوران شیردهی نیز مادر به پروتئین فقط پانزده گرم اضافه می شود. از این رو كل پروتئین مورد نیاز حدود 65 تا هفتاد گرم در روز است. این میزان پروتئین با مصرف سه لیوان شیر در روز، یك عدد تخم مرغ و 180 تا سیصدگرم گوشت و حبوبات تأمین می شود.

آب

مادردر روز به شش تا هشت لیوان آب یا آب میوه نیاز دارد.
نمونه ی یك رژیم غذایی مناسب برای یك مادر شیرده در ذیل آورده شده است.
صبحانه: نان سبوس دار: سه برش، پنیر: سی گرم، كره: دو قاشق مرباخوری، عسل یا مربا: دو قاشق مرباخوری، شیر كم چربی : یك لیوان. ساعت ده صبح ؛ میوه : یك عدد، چای و كیك
نهار؛ لوبیا پلو با سالاد شیرازی، گوشت : 120 گرم، كته : پانزده قاشق غذاخوری، لوبیا سبز پخته : یك دوم لیوان، روغن مایع : دو قاشق مرباخوری، ماست كم چربی : یك لیوان، خیار : یك عدد، گوجه : یك عدد، پیاز : یك عدد به همراه آبلیمو وروغن زیتون.
عصرانه؛ میوه : دو عدد نان : دو برش، پنیر : سی گرم، گردو : دو مغز كامل.
شام؛ كوكوی سبزی با ماست، تخم مرغ : یك عدد، سبزی خام : دو لیوان، نان : دو برش، روغن مایع : دو قاشق غذاخوری، ماست كم چربی : یك لیوان
پیش از خواب؛ شیر كم چربی : یك لیوان، عسل : یك قاشق غذاخوری.
این رژیم حاوی 2700 كالری انرژی، 344 گرم كربوهیدرات، 97 گرم پروتئین و 88 گرم چربی است.
تحقیقات اخیر نشان داده كودكانی كه با شیر مادر تغذیه شده اند، كمتر از كودكانی كه شیر گاو استفاده كرده اند، به بیماری دیابت نوجوانی (یا دیابت وابسته به انسولین) و بیماری «MS» مبتلا می شوند و این خبر اهمیت شیر مادر را نشان می دهد.

مواد غذایی غیر مجاز برای مادران شیرده

1 ـ دم كرده های گیاهی؛ گاهی دم كرده های گیاهی مثل چای نعناع و گل گاوزبان موجب بروز اثرات جانبی مثل تهوع و استفراغ در مادر شده و تركیبات این نوشیدنی ها وارد شیر می شود و امكان دارد همین اثرات در نوزاد هم بروز كند.
2 ـ كافئین ؛ كافئین وارد شیر مادر شده و موجب تحریك پذیری نوزاد می شود. بنابراین توصیه می شود مادر شیرده كمتر از دو لیوان در روز قهوه و كوكا مصرف كند. شكلات و كاكائو هم دارای «تئوبرومید» هستند كه مانند كافئین محرك بوده و بهتر است مصرف شان محدود شود.
3ـ ‌قندمصنوعی؛ اثر قندهای بدون كالری و محصولات شیرین وبدون قند بر نوزاد نامشخص است؛ پس بهتر است مصرف این مواد در شیردهی محدود شود.
4 ـ ادویه جات زیاد؛ مصرف زیاد ادویه طعم شیر مادر را عوض می كند، پس بهتر است در دوران شیردهی كمتر ادویه مصرف شود.

منبع:نشریه 7روز زندگی، شماره100.
نویسنده:نیره محمد دخت پرچمی





طبقه بندی: خانواده و اجتماع،
برچسب ها:تغذیه، بارداری، شیر مادر،

[ شنبه 29 مرداد 1390 ] [ 09:16 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات