پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.



چند پیشنهاد برای مدیریت استرس



چند پیشنهاد برای مدیریت استرس هر موقعیتی می‌تواند استرس‌زا باشد از زلزله گرفته تا به صدا درآمدن زنگ تلفن؛ ولی در هر حال وقتی استرس واقع می‌شود، ممكن است نتوانید در آن لحظه راهی برای خلاص شدن از شرایط موجود پیدا كنید.
از نظر مكانی نیز استرس در هر مكانی امكان وقوع دارد؛ خانه، مدرسه، محل كار، اتوبوس، مراكز خرید، ارتباطات و.... بنابراین ضروری است كه خود را به مثبت‌اندیشی عادت دهیم، تا بتوانیم با آرامش با شرایط خاص مواجهه شویم. مهم‌ترین چیزی كه می‌تواند به ما كمك كند تا استرس‌های طاقت فرسا را تحمل کنیم، این است كه با موقعیت‌های پیش آمده با هوشمندی روبرو شویم. پیشنهادهای زیر به شما كمك می‌كند تا مسیر حركت خود را به سوی آرامش و مدیریت استرس هموار کنید:
اهمیت مشكل خود را ارزیابی كنید، آیا مشكل پیش آمده خارج از تحمل شماست؟ گستره و دامنه این مشكل چقدر است؟ آیا واقعاً نمی‌توانید آن را كنترل كنید؟ این‌ها سؤالاتی است كه شما باید به آن‌ها پاسخ دهید.
حداكثر توانایی و كنترل خود را به كار برید، پاسخ سؤالات فوق به شما كمك می‌كند تا راه‌های متفاوت افزایش كنترل خویش را بررسی و بهترین راه را انتخاب نمایید. بنابراین برای رسیدن به كنترل باید از حداكثر توان و كوشش خود بهره گیرید.
اطلاعات مناسب را به خوبی جمع‌آوری كنید. اطلاعاتی كه به نحوی به شما كمك می‌كند. به طور مثال در زمانی‌كه بیمار می‌شوید، چه كسی یا كسانی می‌توانند به شما كمك كنند؟ برای آن‌كه بتوانید در شرایط خاص از كمك مالی برخوردار شوید چه منابعی وجود دارد؟
و یا حتی در مواقعی كه میزان فشار به حداكثر خود می‌رسد، مثل وقوع زلزله یا طوفان و...، چه اقدامات اولیه و پیشگیرانه‌ای می‌تواند از شدت و میزان آسیب بكاهد و در نتیجه شرایط استرس‌زا را برای شما قابل تحمل‌تر کند.
مثال دیگر اطلاعات مربوط به شرایط و چگونگی دوران‌های مختلف زندگی مانند حاملگی، بلوغ، سربازی و... است كه آگاهی شما را در برخورد مناسب با مثلاً زمانی كه فرزندتان به سربازی می‌رود افزایش می‌دهد. بنابراین راحت‌تر می‌توانید شرایط بیرونی و درونی خود را كنترل كنید. خودتان را منزوی نكنید یا به اصطلاح خود را در یك قفس شیشه‌ای قرار ندهید؛ در غیر این صورت، این شما هستید كه در مشكل حل می‌شوید.
اهدافتان را مشخص كنید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی داشته باشید. آیا برای آینده خویش چشم اندازی دارید؟ آیا راه‌های رسیدن به آن را ارزیابی و مشخص كرده‌اید؟ امكانات خود را چطور؟ و... پاسخ به این سؤالات به شما كمك می‌كند تا موانع موجود در مسیر حركت خود را بشناسید و برای مقابله با آن‌ها آمادگی پیدا كنید. تقویت آمادگی، یكی از ابزارهای مهم در تقویت اعتماد به نفس شما محسوب می‌شود كه شاه كلیدی برای مدیریت استرس است.
واكنش شما به استرس آن چیزی است كه شما می‌اندیشید و عمل می‌كنید. بنابراین نوع تفكر و نگرشتان پیرامون مسائل مختلف، موجب تغییر واكنش‌های شما نیز خواهد شد.
از خود مراقبت كنید، تغذیه مناسب داشته باشید و به موقع و مناسب استراحت كنید. به قول معروف «عقل سالم در بدن سالم» است. ولی به طور عمومی مردم به سلامتی و تغذیه خود توجه نمی‌كنند، و وقتی با یك موقعیت دشوار روبرو می‌شوند، واكنش‌هایی از خود بروز می‌دهند كه مناسب نیست و آن‌ها را بر اوضاع مسلط نمی‌كند، بلکه گاهی ممكن است به دلیل اتخاذ شیوه‌های غلط، استرس و بحران‌های دیگری را نیز برای فرد به وجود آورد. برای مثال، راننده‌ای كه به علت عدم خواب كافی با وسیله نقلیه‌ای تصادف می‌كند، پرخاشگری و سر و صدای او موجب می‌شود درگیری به وجود آید و چه بسا یك تصادف ساده به ضرب و جرح و حتی قتل منجر گردد.
با دیگران مشورت كنید و از آن‌ها كمك بخواهید گاهی فكر شما درست كار نمی‌كند و روی یك مسأله یا نقطه متمركز می‌شوید. گاهی نیز از این‌كه از مشورت و راهنمایی دیگران بهره مند شوید، احساس خوبی ندارید. ولی به هرحال باید واقعیت‌ها را پذیرفت، این‌كه فكر و خرد جمعی كم‌تر اشتباه می‌كند، اصلی انكارناپذیر است. بنابراین مشورت و راهنمایی دیگران، به ویژه افرادی كه توانایی و دانش كافی در زمینه مورد نظر شما را دارند، شما را در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین واكنش هدایت می‌كند.
اجازه ندهید بحران گسترش یابد. آن را متوقف كنید یا لااقل به آن شاخ و برگ ندهید، به طور مثال، اگر همسر شما شب‌ها دیر به منزل می‌آید، مشاجره شما در حضور فرزندانتان نه تنها مشكل را حل نمی‌كند بلكه باعث می‌شود فرزندان را نیز درگیر ماجرا کند و اضطراب وارده به آنان، عملكرد رفتاری و تحصیلی‌شان را مخدوش نماید. بنابراین بهتر است مشكل در حیطه رابطه زناشویی‌تان حل و فصل گردد.
یك روان درمانی كوتاه مدت برای كسانی كه تمایل به تغییر تفكر و نگرش خود دارند، پیشنهاد می‌شود.

مرکز مشاوره مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
مرضیه مصلحی





طبقه بندی: پزشكی و سلامت،
برچسب ها:راهکار، استرس، مدیریت استرس، غلبه بر استرس،

[ یکشنبه 30 بهمن 1390 ] [ 02:21 ب.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات