پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


پرسش:

آیاتی كه در قرآن كریم به عنوان ناسخ و منسوخ آمده، آیا به معنی تناقض درگفتار است یا اینكه فلسفه دیگری دارد؟

پاسخ:
مفهوم ناسخ و منسوخ

نسخ در لغت به معنی زایل كردن و از بین بردن، باطل كردن چیزی را و چیز دیگر به جای آن آوردن است. در اصطلاح برداشته شدن حكمی دینی است دراثر سپری شدن مدت آن. پس نسخ در حقیقت پایان یافتن زمان حكمی است كه در آیه منسوخ آمده و با آیه ناسخ آن اعلام می شود. (ترجمه البیان، ج 1، ص 12)
بحث درباره این موضوع و آیاتی كه ادعای نسخ و ابطال حكم آنها شده و پاسخ كسانی كه ایرادهایی بدان دارند، مبحث ناسخ و منسوخ را در موضوعات علوم قرآنی تشكیل می دهد كه در اینجا به نحو اختصار به این شبهه می پردازیم.

شبهه مخالفین پیامبر(ص) و پاسخ آن

یهودیان از تبدیل بعضی احكام قرآن، مانند تغییر جهت قبله از بیت المقدس به كعبه، به پیامبر اسلام(ص) طعن می زدند و می گفتند: اگر فرمان پیشین حق بود چرا باطل شد، و اگر باطل بود، چرا چنین حكمی صادر شد؟ و نتیجه می گرفتند كه قرآن ساخته و پرداخته خود پیامبر(ص) است. (خرمشاهی، قرآن كریم، ص 17)
در پاسخ خداوند، در سوره بقره می فرماید: «مانسخ من آیه اوننسها نات بخیر منها او مثلها، الم تعلم ان الله علی كل شیئ قدیر» هر آیه ای را نسخ كنیم یا به (دست) فراموشی بسپاریم بهتر از آن یا مانندش را می آوریم. مگر ندانستی كه خدا برهر كاری تواناست. (بقره- 106) همچنین در سوره نحل آیه 101 می فرماید: «و چون آیه ای را جانشین آیه دیگر سازیم و خدا داناتر است كه چه فرو فرستاده است، گویند تو دروغ زنی، چنین نیست، بلكه اكثرشان نمی دانند.»
بنابراین از نظر قرآن پژوهان و علمای اسلام، نسخ هم در قرآن و هم در سنت رواست، و انواعی دارد كه شرح آن دراین مقال نمی گنجد. همین قدر توضیح می دهیم كه مورد نسخ احكام است نه اقوال، یعنی چنین نیست كه پیامبر امین(ص) سخنی بگوید و یا وعده ای بدهد و بعد آن را تغییر دهد. از این رو نسخ از قبیل تناقض در گفتار نیست، بلكه با تغییر مصلحت كه خدا بدان آگاه است حكم شرعی كه در كتاب خدا یا سنت آمده است برطبق حكم و صوابدید جدید تغییر می یابد. مانند آیه 56 سوره انفال كه برطبق آن می باید هریك از مجاهدان اسلام با ده تن مقاومت و مبارزه كند، در آیه بعد تخفیف فرمود كه هركس با دو كس رویاروی شود، كه معلوم شد در شما ضعف است. یا تبدیل وجوب نماز شب به استحباب كه حكم آن در اوایل سوره مزمل و نسخ آن در آخرین آیه همان سوره آمده است. چنانكه از دو آیه مذكور برمی آید یكی از حكمتهای نسخ آسان گیری بر امت اسلام است و گاه آزمونی برای نشان دادن حد پذیرش بنده نسبت به احكام الهی است كه به وسیله پیامبر(ص) ابلاغ می شود. مانند موضوع «تحویل قبله» از بیت المقدس به مكه، كه حكم آن در سوره بقره آیات 142 تا 144 آمده است و چنین بیان شده: «... و قبله ای را كه بر آن بودی برنگرداندیم مگر از آن روی كه كسی را كه پیروی از پیامبر(ص) می كند از كسی كه از عقیده اش باز می گردد بازشناسانیم.»

کیهان





طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها:فلسفه، ناسخ و منسوخ،

[ دوشنبه 22 اسفند 1390 ] [ 09:27 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic