پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی

هر آنچه برای رسیدن به خوشبختی می خواهید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ پورتال جامع فرهنگی ،‌ اخلاقی ،‌اعتقادی ،‌ اجتماعی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.







پاسخ:
روایات اسلامى كه مُفسِّر قرآن مجیدند، به پیروى از آن، به بیان و تشریح معاد جسمانى - روحانى پرداخته اند.[1] در این جا به چند نمونه از این روایات اشاره مى شود:
پیامبر اكرم (علیه السلام) مى فرمایند: هر بنده اى كه وارد بهشت شود، كنار سر و پاهایش دو فرشته ى حورالعین مى نشینند و با بهترین صداها براى او آواز مى خوانند، منتهى آواز آنها شیطانى نیست، تمجید و تقدیس خداوند است.[2]
در صحیح مسلم و بخارى آمده است:
قال رسول الله: من قتل نفسه بحدیدة جاء یوم القیامة و حدیدته فى یده یتوجأ بها فى بطنه فى بطن جهنم خالداً مخلداً فیها ابداً؛[3]پیامبر اكرم (علیه السلام)فرمود: كسى كه با آهن خودكشى كرده باشد، روز قیامت در حالى كه آن آهن را به دست دارد، (وارد مى شود و) همان آهن را در شكمش مى گذارند و با آن او را به قعر جهنم مى فرستند...
امیر مؤمنان، سرور معادباوران مى فرماید:
أخرجهم من ضرائح القبور واوكار الطیور و أوجرة السباع و مطارح المهالك سراعاً الى امره مهطعین الى معاده رعیلا صُمُوتا قیاماً صفوفاً...؛[4] در آن زمان (رستاخیز) آنها را از بیغوله هاى گور و لانه هاى پرندگان و جایگاه درندگان و میدان هاى جنگ بیرون مى آورد، با شتاب به سوى فرمان پرودگار روى مى آورند و به صورت دسته هاى خاموش و صفوف ایستاده حاضر مى شوند.
در جاى دیگر مى فرماید:
واعلموا انّه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر على النار فارحموا نفوسكم؛[5] آگاه باشید این پوست نازك تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد، پس بر خویشتن رحم كنید.
دلالت این روایت بر وقوع معاد جسمانى - روحانى كاملاً روشن و بى نیاز از توضیح است. آوازه خوانى حوریان، محشور شدن شخص با همان آلت قتاله (آهن)، بیرون آوردن مردگان از صندوق قبرستان ها و خبر از سوختن همین پوست هاى دنیایى، همه و همه ترسیمگر معاد جسمانى - روحانى هستند.
امام صادق (علیه السلام) پیشواى ششم مكتب تشیع در پاسخ ابن ابى العوجا[6] كه درباره ى مجازات بدن دوم در قیامت سؤال مى كرد، فرمودند:
أرایت لو انّ رجلا اخذ لبنة فكرها ثم ردها فى ملبنها فهى هى و هى غیرها؛[7] بدن دوم مانند خشت خشك شده اى است كه پس از نرم شدن و مخلوط كردن با آب به صورت اول در مى آید.
شیخ عباس قمى روایتى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) درباره ى شارب الخمر نقل مى كند كه فرمود:
شراب خوار، با روى سیه، چشمان كبود، دهن كج، و در حالى كه آب دهنش جارى و زبانش از پشت سرش بیرون شده است محشور مى شود.[8]
پی نوشتها:
[1]. به قول سیدعبداله شبّر: معاد جسمانى - روحانى گفتار متین و مورد تأیید قرآن و روایات است، عقل نیز همین مطلب را تأیید مى كند؛ چون روح و بدن در كسب طاعات و یا معاصى با هم بوده اند. حق الیقین، ج 2، ص 52.
[2]. همان.
[3]. ابوحامد غزالى، الدرة الفاخرة، ص 33. به نقل از: صحیح مسلم و صحیح بخارى.
[4]. نهج البلاغه، ترجمه ى محمد دشتى، خطبه ى 82، بند 11.
[5]. همان، خطبه ى 183، بند 15.
[6]. عبدالكریم ابن ابى العوجا، زندیق معروف، در دستگاه خلافت عباسى قدرت و نفوذ و در پیروزى منصور بر راوندیه سهم مهمى داشت. مدتى شاگرد حسن بصرى بود و بعد مرتد شد. عامل منصور او را اعدام كرد و این امر سبب شهرت او شد؛ وى خود را داراى برترى خاصى مى دید، لذا با هر كسى وارد مباحثه نمى شد. موسوى بجنوردى، دایرة المعارف بزرگ اسلامى، ج 2، ص 688.
[7]. سید عبدالله شبّر، حق الیقین، ج 2، ص 72.
[8]. شیخ عباس قمى، منازل الاخرة، ص 68.
منبع: آخرین سفر، رحیم لطیفى، انتشارات مركز مدیریت حوزه علمیه قم (1385)




طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها:معاد جسمانی،

[ دوشنبه 14 فروردین 1391 ] [ 08:26 ق.ظ ] [ م. ج. مهران منزه ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic